Thursday, March 23, 2023

NTT COM, TOEI DAN NTT QONOQ MULA MENDEMONSTRASIKAN PERKHIDMATAN PELANGGAN YANG DILAKSANAKAN DENGAN MANUSIA DIGITAL

TOKYO, 20 Mac (Bernama-BUSINESS WIRE) -- NTT Communications Corporation, Toei Company, Ltd. dan NTT QONOQ, INC. bersama mengumumkan pada hari ini pelancaran segera demonstrasi perkhidmatan pelanggan yang menggunakan manusia digital untuk berkomunikasi dengan orang ramai. Dalam demonstrasi itu, manusia digital yang realistik, bernama "CONN", dicipta dengan menggabungkan visual seperti manusia yang dijanakan oleh teknologi manusia digital Makmal Zukun Toei¹ dan personaliti seperti manusia (tingkah laku dan suara) yang dibangunkan dengan penjanaan gerakan badan dan teknologi AI sintesis suara Makmal Informatik Manusia NTT, akan berinteraksi dengan orang ramai yang mengunjungi ruang maya Taman HAB TERBUKA NTT Com². Hasil demonstrasi tersebut akan digunakan bagi menentukan potensi menggunakan manusia digital sebagai titik hubungan baharu untuk perkhidmatan komersial.

CONN dibangunkan daripada muka sembilan orang sebenar, atau "pemangkin", yang diimbas dengan versi terkini LightStage³ dari Makmal Zukun Toei, berdasarkan pada manusia realistik (manusia digital) yang dicipta menggunakan grafik komputer.

Untuk personaliti CONN, termasuk tingkah laku dan suara, data tangkapan gerakan dan data suara pemangkin digunakan untuk melatih enjin AI yang dibangunkan dengan Makmal Informatik Manusia NTT, yang menghasilkan semula tingkah laku dan ciri suara orang sebenar dalam CONN.

Dalam langkah terakhir, perisian proprietari yang dibangunkan oleh NTT Com menukarkan titik ciri data muka dan personaliti yang ditangkap kepada 3DCG.  Kemudian, perisian itu menjanakan gerakan dan suara digital berdasarkan program yang dipelajari. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=16928

No comments:

Post a Comment