Tuesday, March 28, 2023

APO MELANCARKAN PUSAT KECEMERLANGAN PERTANIAN PINTAR IKLIM BAHARU

TOKYO, 28 Mac (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Dalam usaha untuk mempertingkatkan daya pengeluaran pertanian, menambah baik keuntungan petani dan mengurangkan pelepasan gas rumah hijau (GHG) dalam sektor seluruh rantau, Asian Productivity Organization (APO) telah mengumumkan pelantikan National Agriculture and Food Research Organization (NARO) di Jepun sebagai Pusat Kecemerlangan Pertanian Pintar Iklim baharu (COE mengenai CSA). Pelantikan tersebut merupakan hasil perkongsian jangka panjang antara dua institusi ini dalam menyebarkan pengetahuan dalam kawasan tumpuan COE baharu.

Sektor pertanian amat penting bagi kebanyakan anggota APO dan merupakan asas keselamatan makanan sedunia. Walau bagaimanapun, sektor ini juga merupakan penyumbang besar kepada pelepasan GHG dan mudah terjejas oleh perubahan iklim. Musim kemarau, banjir dan peristiwa cuaca ekstrem boleh menyebabkan kekurangan sumber makanan. Pelepasan GHG akibat pertanian, operasi haiwan ternakan dan penggunaan tanah dijangka menyumbang sebanyak 24% daripada jumlah pelepasan sedunia. Pengenalan amalan pertanian mesra alam bersama dengan penerimagunaan teknologi pintar boleh mendatangkan berbilang manfaat dalam bentuk daya pengeluaran yang lebih tinggi, peningkatan pengeluaran pertanian dan makanan serta pengurangan pelepasan GHG.

Program COE APO mempamerkan kecemerlangan dalam bidang produktiviti khusus untuk menggalakkan penerimagunaan pengetahuan dan amalan terbaik salah sebuah anggota oleh anggota lain, sementara menyesuaikan pengetahuan tersebut agar sesuai dengan konteks tempatan. COE mengenai CSA akan memberikan tumpuan pada pengerahan teknologi pengurangan dan penyesuaian perubahan iklim, pengetahuan dan rangka kerja untuk pengeluaran nasi, gandum dan kacang soya berkarbon rendah sebagai makanan ruji di rantau Asia Pasifik. Kawasan tumpuan khusus akan berkongsi pengetahuan teknikal dan kaedah untuk mengurangkan pelepasan metana daripada ladang padi; menerima guna sistem data cuaca pertanian untuk pengeluaran beras, gandum dan kacang soya; alat penggambaran pengasingan karbon tanah berasaskan web untuk pengurangan GHG dalam pelbagai tanaman seperti beras, gandum dan kacang soya; penggunaan biochar dan pembangunan metodologi kredit karbon; serta amalan pengurusan air dalam penanaman padi dan rawatan sisa haiwan ternakan.

COE mengenai CSA akan memulakan aktiviti mulai April 2023, termasuk penilaian keperluan dan kesediaan anggota APO untuk melaksanakan teknologi pengurangan dan penyesuaian perubahan iklim, dua persidangan antarabangsa mengenai CSA dan kawasan tumpuan COE yang lain serta projek rintis untuk menerapkan teknologi yang dibangunkan oleh COE mengenai CSA mulai tahun 2024, berserta seminar, misi pengajian, bengkel dan latihan di tapak bagi menyesuaikan pengetahuan untuk memenuhi keperluan tempatan anggota APO.

COE mengenai CSA boleh menyediakan pengetahuan dan kemahiran teknikal seperti teknologi untuk mengurangkan pelepasan metana daripada ladang padi, sistem data cuaca pertanian bagi pengeluaran nasi, gandum dan kacang soya, alat penggambaran pengasingan karbon tanah berasaskan web untuk mengurangkan gas rumah hijau dalam pelbagai tanaman seperti nasi, gandum dan kacang soya.

Perihal NARO

National Agriculture and Food Research Organization (NARO) merupakan kumpulan penyelidikan terkemuka di Jepun yang tertumpu pada sektor pertanian, makanan dan alam sekitar. Kumpulan ini terdiri daripada sebuah ibu pejabat, 16 institusi/pusat penyelidikan dan lima pusat penyelidikan serantau di Hokkaido, Tohoku, rantau tengah Jepun, rantau barat Jepun dan Kyushu–Okinawa yang menjalankan pelbagai aktiviti R&D asas hingga gunaan untuk memajukan sektor makanan pertanian Jepun. Kumpulan ini juga bekerjasama secara aktif dengan kerajaan, wilayah, universiti dan syarikat swasta untuk menerapkan hasil R&D serta berkongsi dapatan kajian dengan pengeluar dan pengguna makanan pertanian. Layari https://www.naro.go.jp/ untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Perihal APO

Asian Productivity Organization (APO) ialah sebuah organisasi antara kerajaan serantau yang berdedikasi menambah baik daya pengeluaran di rantau Asia Pasifik menerusi kerjasama bersama. APO ialah organisasi bukan politik, bukan untung dan tidak berdiskriminasi. Organisasi ini telah ditubuhkan pada tahun 1961 dengan lapan anggota pengasas dan kini terdiri daripada 21 ekonomi anggota: Bangladesh; Kemboja; Taiwan; Fiji; Hong Kong; India; Indonesia; Republik Islam Iran; Jepun; Korea Selatan; Republik Demokratik Rakyat Lao; Malaysia; Mongolia; Nepal; Pakistan; Filipina; Singapura; Sri Lanka; Thailand; Turki dan Vietnam.

APO sedang membentuk masa depan rantau tersebut dengan merangsangkan pembangunan sosioekonomi anggotanya melalui perkhidmatan nasihat dasar kebangsaan, memainkan peranan sebagai kumpulan pemikir, inisiatif pembinaan keupayaan institusi dan perkongsian pengetahuan untuk meningkatkan daya pengeluaran.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada: https://www.businesswire.com/news/home/53367246/en

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=16959

No comments:

Post a Comment