Monday, July 10, 2017

TACONIC BIOSCIENCES DAN PHARMATEST SERVICES LTD. MENGHASILKAN MODEL SISTEM IMUN MANUSIA PERTAMA UNTUK METASTASIS TULANG

Penyelidik berharap model baru ini akan menangani penyakit yang tidak dapat diubati dan menyakitkan

HUDSON, N.Y., 7 Julai (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Taconic Biosciences, iaitu peneraju global dalam model tikus tereka bentuk secara genetik dan perkhidmatan yang berkaitan, mengumumkan bahawa mereka telah menandatangani perjanjian kerjasama dengan Pharmatest Services, Ltd. (“Pharmatest”) untuk memanfaatkan perkhidmatan keberkesanan praklinik onkologi dan penyakit skeletal syarikat menggunakan model tikus manusia Taconic.

Metastasis tulang berkembang apabila kanser merebak dari tempat lain di dalam badan dan kerap berlaku akibat hiliran kanser biasa, seperti payudara, prostat, dan kanser paru-paru1,2. Model cantuman Sistem Imun Manusia (HIS) adalah alat penyelidikan utama untuk mengkaji kesan sistem imun terhadap keadaan penyakit dan kini semakin cepat menjadi kaedah pilihan untuk menguji keberkesanan terapeutik onkologi pengaktifan sel imun. Tanpa model konsisten sel-sel imun manusia yang responsif, sukar untuk menilai terapi khusus manusia dan terapi pengaktifan imun. Kerjasama Taconic dengan Pharmatest membawa kepada pasaran komersial model HIS yang pertama digunakan untuk mengkaji metastasis tulang.

"Walaupun keadaan ini mempunyai kekerapan yang tinggi pada pesakit kanser payudara, prostat, dan paru-paru, metastasis tulang biasanya dianggap tidak dapat diubati dan perkembangan terapeutik untuk penyakit yang menyakitkan ini telah dihalang disebabkan oleh ketiadaan model haiwan yang berkaitan untuk mengkaji keberkesanan imunoterapi. Taconic teruja untuk bekerjasama dengan Pharmatest untuk menangani keperluan besar yang tidak dipenuhi ini," ujar Dr Azusa Tanaka, pengurus produk untuk portfolio model penyelidikan ketepatan Taconic.

Pharmatest membangunkan model haiwan ini untuk menjelaskan peranan sel imun manusia dalam metastasis tulang menggunakan huNOG model Taconic. Model ini mempunyai kedua-dua kanser manusia dan sel-sel imun dalam tulang, membolehkan kajian pelbagai jenis ubat kanser pada metastasis tulang, termasuk ubat-ubatan immuno-oncology seperti ubat perencat pemeriksaan PD-1, PDL-1, dan CTLA-4. Ia juga berharga apabila sel T manusia diperlukan untuk ubat kanser menjadi berkesan. Model ini boleh didapati melalui Pharmatest.

No comments:

Post a Comment