Thursday, November 12, 2020

PERMINTAAN UNTUK SEKOLAH PERNIAGAAN MENINGKAT KETIKA PANDEMIK GLOBAL

Penyelidikan baharu menunjukkan bahawa permohonan untuk mendapatkan ijazah program sekolah perniagaan telah meningkat, dengan perbezaan kadar pertumbuhan mengikut wilayah dan program disebabkan isu pembelajaran dalam talian, perjalanan, dan visa


RESTON, Va., 11 Nov (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- 
The Graduate Management Admission Council™ (GMAC™), sebuah persatuan global bagi sekolah-sekolah perniagaan siswazah yang terkemuka, telah melancarkan Tinjauan Trend Permohonan 2020 tahunannya hari ini. GMAC telah menunda pengeluaran laporan tahun ini, yang pada awalnya dijadualkan untuk diterbit pada pertengahan bulan Oktober, untuk mengukur lebih lanjut kesan COVID-19 terhadap trend permohonan di wilayah di seluruh dunia. Oleh kerana institusi-institusi mengamalkan pelbagai dasar kemasukan untuk membantu calon ketika pandemik COVID-19, laporan tersebut yang dikenali untuk penilaian trend pertumbuhan dengan penekanan pada aliran pelajar antarabangsa menyeberangi sempadan, menekankan perubahan trend pendaftaran di seluruh Asia Pasifik, Kanada, Eropah dan Amerika Syarikat.

Secara keseluruhan, 67 peratus daripada lebih 1,000 program yang mengambil bahagian dalam tinjauan tahun ini melaporkan peningkatan jumlah permohonan. Ini merangkumi 66% program MBA dan 67% program sarjana perniagaan.

Laporan Trend Permohonan GMAC baru-baru ini telah mencatatkan perbezaan kadar pertumbuhan permohonan di wilayah yang bersaing. Tahun ini, pertumbuhan dapat dilihat dalam beberapa bentuk bagi hampir semua lokasi dan jenis program, tetapi permintaan yang meningkat ini adalah dalam konteks peningkatan penangguhan kerana kebimbangan mengenai pembelajaran dalam talian, perjalanan, dan keupayaan untuk mendapatkan visa. Secara keseluruhan, kadar penangguhan meningkat daripada 2% pada tahun 2019 ke 6% pada tahun 2020.

“Tahun ini tidak seperti tahun-tahun lain ketika memerhatikan dan menganalisis trend yang berkaitan dengan permohonan ke sekolah perniagaan,” kata Sangeet Chowfla, Presiden dan CEO GMAC.“Walaupun persekitaran sudah tentu mencabar bagi sekolah-sekolah dan calon sejak awal pandemik COVID-19, satu keadaan yang tetap adalah sifat kitaran balas dengan permintaan untuk ijazah perniagaan lanjutan. Kos peluang untuk meninggalkan pekerjaan untuk mengambil MBA atau ijazah sarjana perniagaan semakin berkurang apabila ekonomi mulai merosot, akibatnya sekarang kita melihat lebih ramai orang berfikir tentang sekolah perniagaan untuk mengembangkan atau meningkatkan prospek kerjaya mereka.”

“Laporan Trend Permohonan tahun ini menekankan dua dinamik yang sangat penting yang menjadi teras pendidikan pengurusan siswazah: peningkatan permintaan global dan keperluan penyesuaian wilayah,” kata Martin Boehm, Pengerusi Lembaga Pengarah GMAC dan Dekan IE Business School di Sepanyol. “Lebih banyak individu, di hampir setiap wilayah, memilih untuk meneruskan ijazah perniagaan lanjutan di tengah-tengah ketidaktentuan ekonomi dan kami juga melihat sekolah perniagaan menyesuaikan diri dengan permintaan ini dengan menyesuaikan dasar kemasukan mengikut keperluan wilayah tertentu. Ini adalah jenis penyesuaian inovatif yang kita harapkan daripada sektor sekolah perniagaan.”

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13966

No comments:

Post a Comment