Monday, November 23, 2020

PEMBANGUNAN EKONOMI LESTARI KEKAL SEBAGAI SATU TOPIK YANG HANGAT DIBINCANGKAN PADA IFF YANG DIADAKAN DI NANSHA

 NANSHA, China, 23 Nov., 2020 / Xinhua-AsiaNet/--

 
Dari 20 hingga 22 November, Mesyuarat Tahunan Forum Kewangan Antarabangsa 2020 telah diadakan di Nansha, Guangzhou. Di bawah tema “Pembangunan Komprehensif dan Lestari – Perundingan, Kerjasama dan Respons Krisis yang Meluas”, ia telah menarik hampir 200 wakil kewangan, pemimpin perniagaan dan pakar untuk membincangkan mengenai topik seperti Dasar Kewangan dan Fiskal di dalam Landskap Baharu: Peluang dan Cabaran, Pembaharuan WTO dan Sistem Perdagangan Global Masa Depan, Penetapan Harga Karbon, Kerjasama dan Pembangunan Kawasan Greater Bay dll.

Pembangunan lestari ditonjolkan di IFF

Meletusnya COVID-19 menjadikannya lebih mendesak untuk membina sebuah komuniti dengan satu masa depan yang dikongsi bersama untuk umat manusia. Gao Yan, pengerusi bagi  Majlis China untuk Promosi Perdagangan Antarabangsa, berkata: “Dunia sedang mengalami perubahan yang tidak dilihat dalam tempoh satu abad, yang sekarang dipercepatkan oleh wabak itu. Ekonomi dunia berada dalam kemelesetan yang mendalam. Rantaian perindustrian global dan rantaian bekalan telah terjejas secara negatif. Tindakan satu pihak dan fahaman perlindungan telah berlaku, dan globalisasi ekonomi telah bertemu dengan arus berlawanan. Mesyuarat tahun ini memberi tumpuan kepada pembangunan lestari, yang berkongsi matlamat dan idea yang serupa dengan pembinaan bagi sebuah komuniti dengan satu masa depan bersama bagi umat manusia, yang memberi manfaat kepada seluruh umat manusia dan dunia.”

Menurut Antonio Guterres, Setiausaha Agung PBB, negara-negara memerlukan lebih banyak kecairan dan sumber untuk menangani krisis itu dan menggalakkan pemulihan. Beliau berkata bahawa kewangan awam global harus memberi perhatian kepada negara-negara dan industri yang memerlukannya, menggalakkan pembangunan lestari.

Han Seung-soo, pengerusi bersama bagi Majlis IFF, bekas perdana menteri Korea Selatan dan bekas presiden bagi Perhimpunan Agung PBB telah berkongsi pandangan yang serupa. “Kita tidak boleh mengorbankan kepentingan umat manusia dalam mengejar pertumbuhan ekonomi jangka pendek. Mesej penting ini harus disampaikan melalui acara ini. Kewangan dapat memainkan peranannya sendiri di dalam menggalakkan pelaburan masa depan dalam satu cara yang lebih lestari.”

Anugerah Inovasi Kewangan Hijau Global pertama kali dimulakan

Pada September, pemimpin China telah menyampaikan satu ucapan penting pada Perbahasan Umum bagi Sesi ke-75 Perhimpunan Agung PBB, dengan menggesa semua negara untuk meneruskan pembangunan yang berinovatif, diselaraskan, hijau dan terbuka untuk semua, merebut peluang-peluang yang bersejarah yang dikemukakan oleh pusingan baharu bagi revolusi saintifik dan teknologi dan transformasi perindustrian, dengan mencapai satu pemulihan hijau bagi ekonomi dunia di dalam era pasca-COVID.

Tahun ini, IFF pertama kali memulakan Anugerah Inovasi Kewangan Hijau Global untuk memuji penyelesaian berinovatif bagi kewangan hijau global, dalam cara untuk memperdalamkan pertukaran dan kerjasama antarabangsa di dalam kewangan hijau dan menggalakkan pengalaman yang berjaya di dalam pembangunannya dan menyumbang kepada pembangunan mapan. Jawatankuasa kaji semula anugerah itu terdiri daripada 15 pemimpin penting dengan pengaruh dan kuasa global, bersama-sama dengan elit dari bidang kewangan dan persekitaran, institusi anugerah sumbangan khas terpilih dan projek yang berkaitan.

Keyakinan yang ditunjukkan dalam pembangunan kewangan bagi Nansha

Dari tahun 2017 hingga 2019, Mesyuarat Tahunan IFF telah diadakan di Guangzhou selama tiga tahun berturut-turut. Dua bulan yang lalu, Nansha telah menyaksikan majlis meletakkan batu asas bagi tempat tetap IFF, yang akan dibangunkan sebagai platform bagi kewangan inovatif global dan yang akan memperuntukkan sumber kewangan.

Mengapa pilih Nansha? Baru-baru ini, ia telah memberikan jawapan dalam aspek seperti mengoptimumkan persekitaran perniagaan, menggalakkan inovasi kewangan, dan menyokong perkhidmatan kewangan.

Pada Julai, Biro Kewangan Nansha telah mengumumkan langkah-langkah yang dioptimumkan untuk menyokong industri kewangan, memperluaskan skop ganjaran, meningkatkan jenis-jenis ganjaran, meningkatkan jumlah ganjaran, dan meningkatkan daya tarikan bagi dasar-dasar. Langkah-langkah tersebut bertujuan meningkatkan persekitaran perniagaan bagi industri kewangan dan mengumpulkan sumber kewangan yang berkualiti tinggi.

Sebagai tambahan, Nansha secara aktif menggalakkan pembaharuan dan inovasi kewangan untuk menyuntikkan momentum baharu ke dalam ekonomi sebenar. Pada masa ini, Nansha mempunyai sejumlah 42 amalan inovasi kewangan atau projek perintis. Di antaranya, platform pemantauan dan pencegahan risiko kewangan tempatan yang cerdas telah dipilih sebagai satu daripada kes amalan terbaik di dalam zon perdagangan bebas perintis.

Setakat September 2020, Nansha telah menyelesaikan sejumlah 6,559 perusahaan kewangan dan kewangan yang serupa, jumlahnya yang meningkat 52 kali ganda berbanding dengan sebelum pelancaran zon perdagangan bebas perintis.
 
Sumber: Mesyuarat Tahunan Forum Kewangan Antarabangsa 2020

No comments:

Post a Comment