Saturday, November 14, 2020

GRAFORCE DAN HOTEL BERLIN MELANCARKAN TEKNOLOGI PELEPASAN NEGATIF


BERLIN, 13 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Hotel Mercure MOA Berlin akan menjadi hotel dan lokasi acara pertama di seluruh dunia dengan satu keseimbangan CO2 negatif ketika menjanakan haba. Terima kasih kepada teknologi metana plasmalysis yang dibangunkan oleh Graforce, MOA Berlin bukan sahaja akan menjanakan sendiri haba tanpa pelepasan. Ia akan juga dapat mengeluarkan CO2 dari atmosfera  semasa melakukan pemanasan. Oleh itu, penyelesaian “MOA-H2eat” itu baru-baru ini telah dianugerahkan dengan Hadiah Inovasi Industri Gas Jerman, disebabkan oleh “Satu pendekatan yang merevolusikan pasaran pemanasan dan menyumbang kepada penyahkarbonan yang terpencar,” kata juri.


MOA Berlin tidak lagi melakukan pemanasan dengan menggunakan gas asli tetapi dengan hidrogen dari biogas. Teknologi metana plasmalysis  itu membahagikan biogas kepada hidrogen dan karbon pepejal. Menggunakan elektrik dari tenaga yang boleh diperbaharui, metana plasmalysis adalah sama mesra iklim seperti elektrolisis - tetapi kosnya jauh lebih rendah.

Untuk proses pemanasan sifar pelepasan, MOA Berlin menggunakan dandang pemeluwapan gas yang diubah suai dengan satu campuran hidrogen hijau dan biogas. Nisbah pencampuran itu dikawal oleh metana plasmalyzer. Penjanaan haba itu dimulakan dengan hidrogen 30 isipadu% dan biogas 70 isipadu%. Pada bulan-bulan berikutnya, bahagian hidrogen itu ditingkatkan secara beransur-ansur.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13976

No comments:

Post a Comment