Monday, August 26, 2019

EKONOMI DIGITAL MENJADI PENGHUBUNG ANTARA NASIB CHINA DAN ASIA TENGGARA

BEIJING, 26 Ogos (Bernama-BUSINESS WIRE)-- Menurut laporan Maybank, pelaburan China di Asia Tenggara telah bermula dengan baik. Pada separuh pertama 2019, pelaburan China di Asia Tenggara mencapai USD 11 bilion, hampir dua kali ganda angka tahun lepas. Terhadap angin perlindungan perdagangan AS, hubungan ekonomi antara China dan Asia Tenggara masih unik, membuktikan sepenuhnya kelayakan Belt dan Inisiatif Jalan.
 
Pusingan baru revolusi saintifik dan teknologi merupakan latar belakang penting bagi pelaburan pesat China di Asia Tenggara. Menurut statistik, pelaburan China dalam sektor sains dan teknologi Asia Tenggara mencapai USD 2.5 bilion pada separuh pertama tahun ini, lebih daripada jumlah pada tahun 2017. Pengkomersialan komunikasi 5G di seluruh dunia adalah faktor penting dalam melancarkan pelaburan teknologi di rantau ini. Dengan bantuan aktif China, negara-negara Asia Tenggara bergerak pantas komunikasi 5G dan telah membina dan mengubah sejumlah besar infrastruktur komunikasi, dengan itu meletakkan asas kukuh bagi revolusi perindustrian yang dibawa oleh 5G.
 
Untuk menjadi kaya, anda mesti terlebih dahulu menyediakan jalan. Pengalaman ini dengan pembangunan ekonomi China telah mengalami beberapa perubahan. Dalam era ekonomi digital, rangkaian komunikasi telah menjadi jalan dan jambatan baru yang menggalakkan pembangunan syarikat dan industri di negara-negara yang berbeza, dan merupakan sokongan yang diperlukan untuk pembangunan ekonomi dan pemodenan. China dan negara-negara Asia Tenggara secara giat mengalu-alukan arus ekonomi digital dan berharap dapat mencapai negara-negara yang menjejaskan dan menawan dan maju untuk menjadi revolusi sains dan teknologi baru. Tujuan Belt dan Inisiatif Jalan juga untuk membina jalan dan hubungan baru ini, yang akan menghubungkan China dan Asia Tenggara dengan lebih dekat dan menjadi kutub baru pertumbuhan ekonomi global.
 
Perubahan baru ini berlaku di semua bidang ekonomi digital di Asia Tenggara. Menurut statistik, pengeluar telefon bimbit China menguasai pasaran Asia Tenggara dan bahagian pasaran terkini telah meningkat kepada 62%, jauh lebih besar daripada negara-negara Barat yang lain. Telefon bimbit dari pengeluar Cina adalah kos efektif dan telah disesuaikan dan dioptimumkan mengikut tabiat pengguna di Asia Tenggara. Telefon mudah alih ini akan menjadi kaunter dan kedai-kedai ekonomi digital di Asia Tenggara pada masa akan datang, membolehkan wilayah ini menyegerakkan dengan negara-negara maju untuk merealisasikan bentuk ekonomi Internet yang baru.
 
Untuk maklumat lanjut hubungi:
China Beijing
Yu.Ji
Queqi Media Culture Co.,Ltd
media.yu@foxmail.com
www.queqicn.com
17740545989
 
Sumber: Queqi Media Culture Co., Ltd

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment