Monday, August 26, 2019

CHINA DAN LAOS MEMBINA KORIDOR EKONOMI CHINA-LAOS DAN MEMBINA KOMUNITI NASIB YANG SAMA

BEIJING, 26 Ogos (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Beberapa hari yang lalu, kerajaan Laos mengeluarkan laporan yang meramalkan bahawa kadar pertumbuhan KDNK akan menjadi 6.7% pada 2019, dengan industri menjadi pemacu utama. Dianggarkan pertumbuhan industri akan berjumlah 8.3%. Khanpei, anggota parlimen Lao, memberitahu pemberita bahawa banyak pengeluar pakaian dan syarikat peralatan elektronik secara beransur-ansur mengalihkan pangkalan pengeluaran mereka ke Laos. Selepas pembukaan laluan kereta api China-Laos, kos pengangkutan dikurangkan. Pemodenan industri Laos akan mendapat manfaat dari keretapi.
 
Interkoneksi antara Laos dan negara-negara ASEAN juga akan dipercayai

Projek rel China-Laos melabur dan dibina terutamanya melalui China dan terus bersambung dengan rangkaian rel China. Laluan kereta api sepanjang 414 km menggunakan piawaian teknikal dan peralatan China dan dijangka siap pada Disember 2021.

Projek Keretapi China-Laos adalah projek dok strategik antara Inisiatif Belt dan Jalan Cina dan strategi Laos untuk “mengubah tanah tanpa tanah menjadi negara terikat”. Kerajaan Laos sangat mengutamakan perkara ini dan telah menubuhkan sebuah jawatankuasa pemandu di bawah kepimpinan Menteri Kerja Raya dan Pengangkutan untuk menyelaras dan mempromosikan pembinaan kereta api China-Laos.

Khansu Benyaoun, timbalan setiausaha Suruhanjaya Pusat Lao untuk Pemeriksaan Tatatertib, pernah berkata dalam temu bual: Barisan keretapi China-Laos akan mempercepat proses integrasi dan saling hubungan antara negara-negara Laos dan ASEAN, menjadi arus pengangkutan penting yang berjalan melalui utara dan selatan Laos, dan menjadi enjin baru untuk pemodenan Laos.
 
Pelan tindakan untuk China dan Laos untuk membina komuniti yang sama

Pada April 2019, kedua-dua negara menandatangani pelan tindakan untuk China dan Laos untuk membina Komuniti Kepentingan Bersama, yang akan membawa hubungan dengan tahap yang baru.

Hari ini, kedua-dua negara sedang berusaha meningkatkan jarak dekat dengan bantuan bersama strategik, bantuan bersama politik dan bantuan bersama ekonomi. Sejak memasuki hubungan diplomatik di antara mereka, China telah menyediakan sejumlah besar bantuan percuma dan pinjaman tanpa faedah untuk membantu Laos menyingkirkan kemunduran.

Kini, bergantung kepada rel kereta api dan kereta api trans-Asia ini, Laos akan menjadi “stesen permulaan” bagi China untuk memajukan pelan “Belt dan Jalan” dan dijangka menjadi pusat kapasiti pengeluaran paling berpotensi di rantau ini.

Untuk maklumat lanjut hubungi:
China Beijing
Yu.Ji
Queqi Media Culture Co.,Ltd
media.yu@foxmail.com
www.queqicn.com
17740545989

Sumber: Queqi Media Culture Co., Ltd

No comments:

Post a Comment