Wednesday, February 27, 2019

ARAH ALIRAN BAKAT GLOBAL 2019 MERCER

Kajian Arah Aliran Bakat Global Mercer 2019 mengenal pasti empat aliran utama yang membentuk masa depan kerja
 
KUALA LUMPUR, Malaysia, 27 Feb (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Menurut kajian Arah Aliran Bakat Global 2019 Mercer, hampir tiga perempat (73%) eksekutif meramalkan gangguan yang signifikan dalam tiga tahun akan datang, berbanding 26% pada tahun 2018. Ketika para eksekutif memfokuskan diri untuk menjadikan organisasi mereka "sesuai masa depan", risiko modal insan yang ketara - termasuk keupayaan untuk menutup jurang kemahiran dan mengatasi keletihan perubahan pekerja - boleh menghalang kemajuan transformasi. Mengatasi kebimbangan ini amat penting, memandangkan hanya satu daripada tiga eksekutif menilai kemampuan syarikat mereka untuk menangani risiko modal insan sebagai sangat berkesan.
 
"Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, organisasi telah berpindah daripada jangkaan kepada tindakan dalam mempersiapkan masa depan kerja. Tetapi mereka berisiko membingungkan orang dengan terlalu banyak perubahan, mengabaikan nilai-nilai yang dikagumi individu, dan membanjiri mereka dengan proses yang tidak berkesudahan," kata Ilya Bonic, Presiden perniagaan Kerjaya Mercer.
 
Dalam suasana ketidakpastian masa kini, pekerja mencari kestabilan. Kajian Mercer mendapati bahawa jaminan kerja adalah salah satu daripada tiga sebab utama pekerja menyertai syarikat mereka, dan sebab utama mereka kekal. Walau bagaimanapun, satu daripada tiga pekerja bimbang bahawa AI dan automasi akan menggantikan tugas mereka. Cara untuk membantu pekerja berasa terjamin adalah untuk memupuk hubungan insan. Pekerja yang berjaya (yang makmur dalam bidang kesihatan, kekayaan, dan kerjaya) adalah dua kali lebih mungkin untuk menggambarkan peranan mereka sebagai "fokus perhubungan" dan persekitaran kerja mereka sebagai "kolaboratif."
 
"Masa depan kerja adalah mengenai kesalinghubungan, mewujudkan persekitaran kerja yang menarik kepada tenaga kerja hari ini dengan membina identiti yang jelas, mencetuskan hubungan, dan menggunakan data untuk memperibadikan pengalaman," kata Kate Bravery,  Pemimpin Penyelesaian Global Kerjaya Mercer.
 
Kajian Mercer mengenal pasti empat arah aliran utama yang dipacu oleh syarikat-syarikat terkemuka pada tahun 2019: Menyelaraskan Kerja ke Nilai Masa Depan, Membangun Resonans Jenama, Mengendalikan Pengalaman Kerja, dan Menyampaikan Perubahan dikemudi-Bakat.
 
Menyelaras Kerja ke Nilai Masa Depan. AI dan automasi terus mengubah landskap persaingan - 60% syarikat merancang untuk mengautomasi lebih banyak kerja dalam tempoh 12 bulan akan datang. Pada masa sama, nama-nama kerja pejabat C-suite direka bentuk semula sebagai bidang pelaburan bakat dengan potensi tertinggi untuk pulangan pelaburan, dan 65% pekerja meminta tanggungjawab yang lebih jelas. Cabaran untuk Bahagian Sumber Manusia (BSM) adalah untuk membina strategi orang yang bersepadu (pendekatan yang digunakan empat kali lebih kerap oleh syarikat pertumbuhan tinggi) dan memanfaatkan analisis bakat yang tepat untuk memaklumkan keputusan tentang saiz dan bentuk organisasi masa hadapan - namun hanya satu pertiga daripada syarikat mempunyai pandangan yang baik mengenai kesan perniagaan atas pembelian, bina, pinjam, dan automasi strategi mereka. "Kunci adalah menjajarkan pekerjaan dan orang ke mana nilai sedang dicipta, dan membolehkan mekanisme untuk memberi ganjaran kepada kemahiran dan tingkah laku yang sesuai dengan masa depan," kata Cik Bravery.
 
Membangun Resonans Jenama. Apa yang penting kepada pekerja dan pencari kerja ialah cara syarikat menjalankan perniagaan dan menegakkan nilai jenamanya. Dalam dunia sosial, telus, garis-garis adalah kabur antara jenama pengguna syarikat dan cadangan nilai bakat (TVP). Syarikat-syarikat yang berjaya memastikan bahawa jenama mereka bergema dengan semua segmen tenaga kerja - 68% organisasi pertumbuhan tinggi membezakan TVP mereka kepada kumpulan yang berlainan (seperti pekerja kontinjen), berbanding 47% syarikat pertumbuhan sederhana. Ganjaran nilai ganjaran organisasi adalah satu bidang di mana nilai jenama dapat bersinar: Pekerja yang berjaya adalah empat kali lebih pasti untuk bekerja untuk sebuah syarikat yang memastikan ekuiti dalam keputusan gaji dan promosi (78% lwn. 18%).
 
Mengendalikan Pengalaman Kerja. Pengalaman kerja harian yang berkesan dan relevan  penting untuk mengekalkan bakat terbaik. Menurut kajian Mercer, pekerja yang berkembang maju tiga kali lebih cenderung untuk bekerja untuk sebuah organisasi yang dapat membuat keputusan cepat (81% lwn. 26%) dan menyediakan alat dan sumber untuk mereka melakukan pekerjaan mereka secara efisien (82% lwn. 30 %). Pelan pembangunan profesional yang diperibadikan dan dipermudahkan adalah permintaan daripada pekerja - lebih daripada separuh (56%) pekerja mahu pembelajaran untuk membantu mereka mengembangkan kemahiran mereka dan bersedia untuk pekerjaan masa depan. Teknologi memainkan peranan kritikal - firma pertumbuhan tinggi adalah dua kali lebih tinggi daripada firma pertumbuhan sederhana untuk memberikan pengalaman digital sepenuhnya kepada pekerja.
 
Menyampaikan Perubahan dikemudi Bakat. Untuk memastikan bakat menjadi teras  perubahan, BSM harus mempunyai suara dalam transformasi perniagaan. Kajian tahun ini mendapati 61% pemimpin BSM terlibat dalam merancang pelaksanaan projek perubahan utama dan 54% terlibat dalam melaksanakan rancangan tersebut. Tetapi, hanya dua daripada lima pemimpin BSM mengambil bahagian dalam peringkat penjanaan idea inisiatif transformasi. BSM melihat moral pekerja sebagai halangan penting untuk membuat perubahan: "Pergeseran pekerja" dan "penurunan kepercayaan pekerja" adalah dua cabaran utama pada tahun hadapan. "Penemuan-penemuan ini menunjuk kepada keperluan untuk usaha transformasi untuk memberi tumpuan kepada reka bentuk berpusatkan rakyat dan metrik bakat yang lebih baik untuk memahami bagaimana orang mengalami dan menerima perubahan," kata Encik Bonic.
 
Arah Aliran Bakat Global 2019 Mercer mengkaji pandangan daripada lebih 7,300 eksekutif perniagaan kanan, pemimpin BSM, dan para pekerja daripada sembilan industri utama dan 16 geografi di seluruh dunia. Untuk memuat turun laporan, layari https://www.mercer.com/global-talent-trends.
 
Mengenai Mercer
 
Mercer menyampaikan penyelesaian nasihat dan dijana-teknologi yang membantu organisasi memenuhi keperluan kesihatan, kekayaan dan kerjaya perubahan tenaga kerja. Lebih daripada 23,000 pekerja Mercer berpangkalan di 44 negara dan firma ini beroperasi di lebih 130 negara. Mercer adalah anak syarikat milik penuh of Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), firma perkhidmatan profesional global terkemuka dalam bidang risiko, strategi dan insan. Dengan hampir 65,000 rakan sekerja dan pendapatan tahunan lebih daripada $14 bilion, melalui syarikat-syarikat terkemukanya di pasaran termasuk MarshGuy Carpenter dan Oliver Wyman, Marsh & McLennan membantu pelanggan mengemudi persekitaran yang semakin dinamik dan kompleks. Untuk maklumat lanjut, layari www.mercer.com. Ikuti Mercer di Twitter @Mercer

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=11901

No comments:

Post a Comment