Tuesday, September 19, 2023

PROGRAM ALAM SEKITAR PBB (UNEP) MENGUMUMKAN BAHAWA ARAB SAUDI AKAN MENJADI TUAN RUMAH HARI ALAM SEKITAR SEDUNIA 2024




RIYADH, Arab Saudi, 18 Sept (Bernama-BUSINESS WIRE) -- 
Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNEP) mengumumkan bahawa Kerajaan Arab Saudi akan menjadi tuan rumah Hari Alam Sekitar Sedunia 2024, mengetengahkan usaha rintis Kerajaan itu pada peringkat tempatan, serantau dan antarabangsa, serta menerajui inisiatif bagi meningkatkan kesedaran dan menggalakkan tindakan untuk melindungi alam sekitar kita.

Dengan tumpuan kepada pemulihan tanah, penggurunan dan daya tahan kemarau, acara yang diadakan setiap tahun pada 5 Jun ini, akan mengulangi keperluan mendesak untuk kerjasama global dan usaha bersepadu dalam melaksanakan dasar dan tindakan yang betul bertujuan melindungi dan memulihkan alam semula jadi dan memastikan masa depan yang mampan.

Hari Alam Sekitar Sedunia telah ditetapkan oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menekankan kepentingan tindakan penyertaan bagi melindungi alam sekitar. Selaras dengan falsafah ini, Arab Saudi telah menjalankan usaha gigih, pada peringkat tempatan dan serantau, dengan melancarkan inisiatif Hijau Saudi dan Hijau Timur Tengah (Saudi Green and Middle East Green), serta melaksanakan set inisiatif di bawah Strategi Alam Sekitar Kebangsaan negara itu. Kerajaan Saudi menerima pakai undang-undang Alam Sekitar baharu dan program Kesedaran Alam Sekitar Kebangsaan, untuk memastikan perlindungan alam sekitar dalam Kerajaan Arab Saudi. Kerajaan itu juga melancarkan Minggu Alam Sekitar Kebangsaan dan menubuhkan lima pusat alam sekitar untuk memulihara alam sekitar di Arab Saudi, serta Dana Alam Sekitar.

Pada peringkat global dan di bawah kepresidenan G20 Arab Saudi, Platform Pemecut Penyelidikan dan Pembangunan Karang (Coral Research and Development Accelerator Platform) dan Inisiatif Global untuk Mengurangkan Degradasi Tanah dan Meningkatkan Pemuliharaan Habitat Darat (Global Initiative on Reducing Land Degradation and Enhancing Conservation of Terrestrial Habitats) dilancarkan, bagi melindungi dan memulihkan habitat laut dan darat.

Cik Inger Andersen, Pengarah Eksekutif Program Alam Sekitar PBB (UNEP), mengalu-alukan penyertaan Arab Saudi dalam usaha global bersama untuk memulihkan tanah dan mencapai daya tahan kemarau. Beliau menyatakan bahawa UNEP dan Kerajaan Arab Saudi (KSA) akan berusaha menggiatkan usaha memulihkan alam semula jadi dan memelihara planet ini untuk generasi akan datang.

Hari Alam Sekitar Sedunia telah menjadi platform global terbesar yang didedikasikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menggalakkan kesedaran dan tindakan di seluruh dunia terhadap alam sekitar sejak tahun 1973. Dengan dikemudi oleh UNEP, lebih 150 negara menyertai sambutan global ini pada setiap tahun.

Untuk maklumat lanjut, kunjungi:

https://www.mewa.gov.sa/en/Pages/default.aspx
https://www.greeninitiatives.gov.sa/

Ikuti kami di:

You Tube
Twitter

*Sumber: AETOSWire 

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada: https://www.businesswire.com/news/home/53555956/en
 
Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17473

No comments:

Post a Comment