Wednesday, September 13, 2023

CERTIK DAN OKLINK BEKERJASAMA UNTUK MEMPERKENALKAN PENYERAGAMAN PERMINTAAN ASET PEMBEKUAN (FAR) UNTUK KESELAMATAN DANA DIPERTINGKAT

Singapore, 12 Sept (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) --  OKLink, penyedia data dalam rantaian Web 3.0 terkemuka di bawah OKG Technology Holdings Limited (1499.HK), dan CertiK, peneraju dalam keselamatan blockchain, hari ini mengumumkan kerjasama yang merintis piawaian teknikal Freeze Asset Request (FAR). . Inisiatif ini bertujuan untuk memudahkan laluan pelaporan insiden dan mempercepatkan pembekuan aset yang dicuri.

Kedua-dua pihak akan memperdalam kerjasama berterusan mereka dalam kawalan risiko, dan bidang pematuhan data, termasuk tetapi tidak terhad kepada meneroka piawaian pelabelan data dan menyeragamkan proses interaksi maklumat. CertiK dan OKLink komited untuk meningkatkan ketepatan dan liputan data, memajukan pembangunan selamat industri Web 3.0.

Semasa sidang kemuncak itu, CertiK menganjurkan perbincangan panel bertajuk "Bagaimana Komuniti Meningkatkan Keselamatan untuk Pengguna Web 3.0." Panel ini menampilkan pakar termasuk Profesor Kang Li dari CertiK, Jeffrey Ren, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif OKG Tech, dan Profesor Yang Liu dari Universiti Teknologi Nanyang. Mereka meneroka langkah kerjasama yang mana industri boleh meningkatkan perlindungan aset pengguna.

Jeffrey Ren menyatakan bahawa insiden keselamatan dalam Web 3.0 adalah terlalu kerap, dengan pelakon jahat sering cuba memindahkan aset yang terjejas ke bursa. Sebagai tindak balas, pihak yang terjejas meminta pertukaran untuk membekukan dana yang dicuri ini. Dari segi sejarah, setiap bursa telah membangunkan prosedurnya sendiri secara bebas untuk memproses permintaan penguncian dana sedemikian, menghasilkan set keperluan teknikal dan jangkaan dokumentasi yang pelbagai. Dalam kes ini, komunikasi antara mangsa dan pertukaran selalunya panjang, manakala tempoh masa untuk mendapatkan dana adalah sangat singkat. Terdapat keperluan mendesak untuk komuniti Web 3.0, termasuk bursa dan perusahaan keselamatan, untuk merumuskan pelan tindakan pembekuan dana yang konsisten, untuk manfaat kedua-dua mangsa dan pertukaran. Memandangkan kepakaran OKLink dalam analisis rantaian blok, bekerjasama dengan pemimpin keselamatan seperti CertiK adalah pemangkin kepada anjakan positif dalam sfera Web 3.0.

Profesor Kang Li, Ketua Pegawai Keselamatan CertiK, memperkenalkan kerjasama berterusan CertiK dengan OKLink dan bursa lain untuk memperjuangkan inisiatif FAR. Inisiatif ini ditujukan untuk menyeragamkan prosedur pembekuan dana, dan CertiK menjemput lebih banyak firma untuk menyertai pergerakan ini. Dengan berbuat demikian, mangsa boleh diarahkan dengan lebih baik untuk berhubung dengan pertukaran semasa krisis. Selain menyeragamkan prosedur pembekuan dana, CertiK dan OKLink juga bekerjasama untuk mewujudkan taksonomi label transaksi universal, yang akan menyatukan label penyiasatan daripada pelbagai penyedia data. Sejak 2022, CertiK telah mengesan lebih 1,100 insiden keselamatan yang melibatkan jumlah kerugian $4.8 bilion. Dengan memanfaatkan sumber pangkalan data CertiK yang luas, rangkaian produk keselamatan SaaS syarikat telah memantau dan menjejaki lebih dua bilion dompet dan alamat kontrak pintar secara aktif, memberikan penilaian menyeluruh masa nyata tentang arah aliran keselamatan untuk hampir 12,000 projek. Sehingga kini, CertiK telah mengaudit lebih 4,100 projek Web 3.0, mengenal pasti hampir 70,000 kelemahan dalam kod blockchain, dan melindungi aset digital bernilai hampir $370 bilion. CertiK bersedia untuk menerajui industri ke arah penyeragaman dan kerjasama keselamatan yang dipertingkatkan.

Ini adalah langkah terbaharu dalam persatuan profesional OKLink dan CertiK yang kukuh. Kedua-dua firma berkongsi visi untuk meningkatkan standard keselamatan dan ketelusan dalam Web 3.0. Perkongsian strategik ini merupakan peristiwa penting dalam misi gabungan mereka, dan datang dengan faedah utama untuk industri Web 3.0 yang lebih luas.

Mengenai CertiK
CertiK ialah perintis dalam keselamatan blockchain, menggabungkan semakan manual pakar dengan teknologi AI terbaik dalam kelasnya untuk melindungi dan memantau protokol blockchain dan kontrak pintar. Diasaskan pada 2018 oleh profesor dari Universiti Yale dan Universiti Columbia, misi CertiK adalah untuk menjamin dunia web3. CertiK menggunakan inovasi termaju dari akademia kepada perusahaan, membolehkan aplikasi kritikal misi untuk skala dengan keselamatan dan ketepatan.

Salah satu syarikat yang paling pesat berkembang dan paling dipercayai dalam keselamatan blockchain, CertiK ialah peneraju pasaran sebenar. Pelanggan kami termasuk projek terkemuka seperti Aptos, Ripple, Sandbox, Polygon, BNB Chain dan TON.

CertiK disokong oleh InsightPartners, Sequoia, Tiger Global, Coatue Management, Lightspeed, Advent International, SoftBank, Hillhouse Capital, Goldman Sachs, Coinbase Ventures, Binance, Shunwei Capital, IDG Capital, Wing, Legend Star, Danhua Capital dan pelabur lain .

Mengenai OKLink
OKLink ialah anak syarikat OKG Technology Holdings Limited ("OKG Tech," 1499.HK), penyedia global terkemuka bagi penyelesaian data dalam rantaian dan pematuhan Web3. Dengan memfokuskan pada pembangunan aplikasi berdasarkan blockchain, data besar dan AI, platform analisis data komprehensif Web 3 Kumpulan, oklink.com, kini menawarkan rangkaian produk, termasuk penjelajah blokchain ("Penjelajah"), dalam rantaian penyelesaian anti-pengubahan wang haram ("Onchain AML"), platform penyiasatan dan kebolehkesanan semua-dalam-satu ("Chaintelligence") untuk pengawal selia, dan perkhidmatan OpenAPI yang mantap untuk menyokong perkembangan positif industri.

Tambahan pula, OKLink meliputi lebih daripada 170 rangkaian blockchain yang berbeza, mengagregatkan lebih 1,000TB data dalam rantaian, memproses sehingga 30 bilion transaksi data dalam rantaian, dan mempunyai lebih 3.4 bilion tag alamat, hampir 70 juta daripadanya telah dibenderakan sebagai berpotensi alamat berisiko tinggi. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17445

No comments:

Post a Comment