Wednesday, July 3, 2019

"PEMBAWAAN BERINOVATIF" BAGI BANDAR RAYA PURBA NANJING TELAH MENARIK PERHATIAN SELURUH DUNIA

NANJING, China, 1 Julai, 2019 /Xinhua-AsiaNet/--

Minggu Teknologi Nanjing yang pertama, yang dibuka pada 26 Jun, telah mempertemukan sejumlah besar teknologi, pakar, projek keusahawanan dan produk teknologi, yang telah menarik perhatian seluruh dunia, dan “Pembawaan Berinovatif” Nanjing juga telah menarik begitu banyak perhatian.

Agregat sumber inovasi global

Lima penerima hadiah Nobel, hampir 180 ahli akademi China dan asing, lebih daripada 500 “teknologi hitam” mewah, dan penubuhan perikatan inovatif bagi organisasi perkhidmatan dari 22 buah negara dan wilayah...

Pada masa ini, terdapat lebih daripada 30,000 orang asing dan lebih daripada 8,000 perusahaan yang dibiayai pihak asing di Nanjing. Apa yang menarik semakin banyak bakat-bakat dan projek-projek antarabangsa di Nanjing?

“Suasana inovatif dan persekitaran bersantai Nanjing telah menarik minat saya.” Yang Meijia, profesor di Massachusetts State University, telah mengikuti pengajian di luar negara selama bertahun-tahun. Pada Ogos 2018, beliau turut serta di dalam penubuhan Institut Penyelidikan Perubatan Alot Jiangsu di Taman Teknologi Tinggi Nanjing Jiangning. Kurang daripada satu tahun, beliau telah memohon paten untuk 3 reka cipta, merancang pelan untuk mewujudkan 7 buah syarikat, dan pada masa ini sedang membangunkan 12 ubat bio baharu.

“Menghormati undang-undang sains dan menghargai bakat-bakat penyelidikan saintifik, Nanjing telah menyediakan kepada kami sokongan yang mantap di dalam semua aspek dan sebuah persekitaran keusahawanan yang bersantai dan mesra,” kata Yang Meijia.

Nanjing meneruskan usaha untuk mempromosikan Program “Bakat-bakat dalam Pelan Nanjing”, “Memulakan Kerjaya di Nanjing” dan Program Pengenalan Bakat-bakat Peringkat Tinggi Luar Negara “345” untuk pelajar-pelajar muda kolej dan telah semakin menjadi satu daripada pilihan utama bagi bakat-bakat dalam sains dan inovasi teknologi di dalam negeri dan di luar negeri. Pada masa ini, 5 penerima hadiah Nobel dan 86 ahli akademi China dan asing telah menubuhkan perniagaan di Nanjing.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=12300

No comments:

Post a Comment