Saturday, April 18, 2020

FUSIONEX DAN UNIVERSITI HERIOT-WATT MENANDATANGANI MOU UNTUK MEMUPUK BAKAT MASA DEPAN YANG BERDAYA LASAK BAGI MENGHADAPI CABARAN YANG MUNCUL OLEH EKONOMI YANG TERKESAN OLEH COVID-19

KUALA LUMPUR, Malaysia, 17 April (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Pakar teknologi data terkemuka yang memenangi pelbagai anugerah Fusionex telah menandatangani satu Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Heriot-Watt, sebuah universiti terkemuka dan berprestij di United Kingdom, untuk memulakan satu kerjasama strategik yang akan membolehkan pertukaran pengetahuan industri, pandangan dan kepakaran yang tidak ternilai di antara kedua-dua pihak agar pelajar akan dapat menghadapi realiti ekonomi yang sukar yang muncul akibat daripada pandemik Covid-19 yang berterusan.

MoU itu telah ditandatangani oleh wakil-wakil utama bagi setiap organisasi, iaitu Encik Chen Keat Ming, Naib Presiden dari Fusionex dan Profesor Mushtak Al-Atabi, Provos dan Ketua Pegawai Eksekutif bagi Universiti Heriot-Watt.

Perkongsian ini akan menyaksikan Fusionex menyediakan peluang pekerjaan dan latihan amali kepada graduan bagi program sains data universiti itu, serta mewujudkan sebuah biasiswa dan program lain bagi pelajar-pelajar yang cemerlang. Bidang kerjasama lain termasuk aktiviti perundingan bersama dalam pelbagai bidang akademik dan profesional, organisasi bersama bagi acara-acara yang berkaitan sains data dan menyediakan bimbingan kepada cendekiawan universiti itu.

Di samping itu, Fusionex akan juga menjadi ahli kepada panel penasihat industri Universiti itu dan ahli panel bagi forum awam mereka untuk menggalakkan kesedaran tentang Sains Data sebagai satu pilihan kerjaya.

MoU itu adalah selaras dengan usaha Fusionex untuk memupuk satu generasi baharu bagi saintis, penganalisis dan jurutera data yang dilengkapi sepenuhnya untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat bagi landskap teknologi,  pada masa sekarang dan di masa hadapan. Selanjutnya, kepakaran Fusionex di dalam teknologi data akan memberikan kuasa kepada pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran untuk meneroka jalan yang berbeza bagi membuat lebih banyak inovasi dan kejayaan di dalam industri itu.

“Dalam dunia hari ini yang terkesan oleh wabak Koronavirus, inovasi canggih di dalam teknologi digital memainkan satu peranan yang lebih penting di dalam cara orang bekerja dan bermain. Oleh itu, Fusionex merasa berbesar hati untuk bekerjasama dengan Universiti Heriot-Watt bagi memupuk sebuah tenaga kerja masa hadapan yang bukan sahaja sangat dicari oleh organisasi, tetapi juga mahir dalam menangani sebarang cabaran dan menyelesaikan masalah, termasuk yang timbul disebabkan oleh pandemik ini. Kami berharap kerjasama ini akan menjadi satu motivasi bagi pelajar-pelajar universiti untuk mencapai kejayaan, dengan itu mencipta generasi akan datang bagi inovator yang hebat dan bakat luar biasa bagi teknologi data,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Fusionex, Dato’ Seri Ivan Teh.

Maklumat mengenai Fusionex

Fusionex adalah sebuah penyedia teknologi data yang telah mantap yang memenangi pelbagai anugerah yang mengkhususkan diri di dalam Analisis, Data Besar, IR 4.0, Pembelajaran Mesin dan Kecerdasan Buatan. Penawaran mereka adalah tertumpu kepada membantu pelanggan membuka nilai dan memperolehi wawasan daripada data. Dipaparkan di Forbes, Bloomberg, Gartner, IDC, Forrester, Edison dan Huffington Post, Fusionex adalah syarikat Analisis Data Besar yang terbesar dan pemimpin pasaran di ASEAN, dengan membawa platform paling canggih, berinovatif dan dipacu oleh kejayaan data kepada pelanggan mereka (termasuk syarikat-syarikat Fortune 500, syarikat FTSE, konglomerat besar dan juga pelbagai perusahaan kecil dan sederhana (PKS)) yang merentasi Amerika Syarikat, Eropah dan juga Asia Pasifik. Fusionex juga adalah merupakan sebuah syarikat MDEC GAIN serta sebuah penerima anugerah MGS.

Laporan 2018 Gartner mengenai Analisis Moden dan Kecerdasan Perniagaan telah menyenarai pendek dan memuji platform teknologi data Fusionex. Di samping itu, Fusionex telah dikenal pasti sebagai sebuah Pemain Utama di dalam Laporan MarketScape IDC untuk Data Besar & Analisis. Fusionex adalah satu-satunya syarikat yang berpangkalan di ASEAN yang dipaparkan di dalam kedua-dua laporan tersebut, sekali gus mengesahkan kelayakan mereka di dalam pasaran teknologi data untuk rantau ini.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Fusionex, sila layari www.fusionex-international.com

Maklumat mengenai Universiti Heriot-Watt

Heriot-Watt adalah sebuah Universiti pakar, perintis, dengan satu kehadiran global, penyelidik berinovatif dan terkenal dunia, dan melahirkan graduan yang sangat dicari untuk mengisi peluang pekerjaan. Sejarah perintis universiti itu bermula di Edinburgh pada tahun 1821 dan berterusan sehingga ke hari ini merentasi seluruh dunia. Diasaskan pada tahun 1854, The Watt Club adalah kelab graduan United Kingdom yang paling tua di United Kingdom.

Universiti itu mempunyai lima buah kampus di seluruh dunia: Edinburgh, Sempadan Scotland, Orkney, Dubai dan Malaysia, serta 53 Rakan Pembelajaran Diluluskan (ALP) dan rakan kerjasama pendidikan di 150 buah negara. Universiti itu mempunyai lebih 29,000 orang pelajar yang menuntut di kampus-kampus mereka dan secara dalam talian melalui pembelajaran jarak jauh (setakat akhir tahun 2017). Satu pertiga daripada pelajar dalam kampus mereka yang belajar di Scotland adalah dari luar United Kingdom, yang menjadikan Heriot-Watt sebagai satu daripada universiti United Kingdom yang paling pelbagai dari segi kewarganegaraan.

Universiti Heriot-Watt berada pada kedudukan ke-37 di dunia, ke-13 di United Kingdom dan ke-3 di Scotland bagi pandangan antarabangsa mereka berdasarkan kepada Kedudukan Universiti Dunia 2019.

Dengan lebih daripada 130,000 alumni di seluruh dunia di lebih 190 buah negara, Heriot-Watt adalah universiti pilihan untuk perniagaan dan industri dan graduan mereka dicari oleh organisasi terbaik di seluruh dunia.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Universiti Heriot-Watt, sila layari www.hw.ac.uk.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13314

No comments:

Post a Comment