Monday, June 17, 2019

ORANG CINA DI LUAR NEGERI MENCARI ASAL USUL MEREKA 2019

LINFEN, China, 17 Jun, 2019 /Xinhua-AsiaNet/--
 
Bertemakan “Mencari asal usul Yaodu, memenuhi impian China”, Festival Kebudayaan dan Pelancongan ke-2 Yaodu telah diadakan di dataran Tokong Yao di daerah Yaodu di Linfen dari 31 Mei hingga 5 Jun. Lebih daripada 100 orang Cina yang menetap di luar negeri dan wakil-wakil dari 28 buah negara dan wilayah telah berkumpul di Yaodu untuk merasakan semangat dan tenaga tempat kuno itu.
 
Pada pukul 9 pagi pada 1 Jun, dengan 4 pusingan paluan gendang dan 9 loceng, semua orang Cina di luar negeri berdiri di dataran korban di Makam Yao, dan mendengar “Pengorbanan Maharaja Yao”. Selepas itu, kesemua orang China di luar negeri dan seluruh rakyat tunduk untuk memberikan rasa hormat sebanyak tiga kali kepada patung Maharaja Yao.
 
“Saya datang dari Rusia, kampung halaman nenek moyang saya adalah Hongtong Dahuaishu di Shanxi. Semasa perjalanan Yaodu ini, kami bimbang tentang tanah air kami dan berharap ia menjadi baik dan lebih baik,” Qiao Xiangpeng, pengarah bagi Persatuan Pertukaran Kebudayaan Antarabangsa bagi Orang Cina di Luar Negeri dan Presiden bagi Dewan Perniagaan Shanxi Russia, berkata dengan penuh emosi.
 
“Maharaja Yao telah membina ibu negeri di Linfen di mana peradaban China bermula. Lawatan ini ke Linfen memberikan saya pemahaman yang mendalam mengenai budaya Shanxi dan pemahaman yang lebih mendalam berhubung budaya Yao. Akan terdapat satu peluang, seperti sebuah jendela peluang bagi budaya Shanxi untuk keluar,” kata Dai Guoan, pengerusi bagi persatuan China Filipina.
 
Terletak di pusat selatan di Shanxi, daerah itu boleh dikesan sejarahnya sehingga lebih 4,300 tahun yang lalu. Ia adalah semasa era Maharaja Yao, yang merupakan moyang bagi ketamadunan. Yao telah membina ibu negeri di sini, mencipta kalendar dan menyebarkannya ke seluruh negara. Selain itu, beliau telah menetapkan sempadan atau had untuk sembilan negeri, mengharmonikan semua negara, menggali telaga untuk  menggalakkan perladangan dan mewujudkan peti cadangan. Lebih-lebih lagi, beliau telah memerintah negara secara demokratik dengan melepas dan menyerahkan mahkota kepada orang lain dan memperadabkan penduduknya. Ia dianggap sebagai permulaan era bagi peradaban China, yang dipanggil “hari-hari aluran keamanan”.
 
Menurut rekod sejarah, dari permulaan Dinasti Jin Barat, setiap tahun pada hari ke-28 bulan lunar keempat, terdapat satu penganjuran upacara untuk membuat korban ke atas Yao di tempat di mana Yao dilahirkan.
 
Selama beribu-ribu tahun, waris-waris Maharaja Yao telah mengucapkan kata-kata yang paling terkenal di bumi ini, dan meninggalkan banyak sumber yang berharga bagi budaya dan pelancongan. Sebagai contoh, Tokong Yao, Makam Yao, Xian dong gou dan kediaman kuno Maharaja Yao.
 
SUMBER: Jawatankuasa Penganjur bagi Festival Kebudayaan dan Pelancongan ke-2 Yaodu
 
Pautan Lampiran Imej:
http://asianetnews.net/view-attachment?attach-id=338473
 
--BERNAMA

No comments:

Post a Comment