Thursday, November 30, 2023

JEONJU: BANDAR PALING MENITIKBERATKAN NILAI KEHIDUPAN KOREA

Jeonju kaya dengan khazanah budaya dan mercu tanda bersejarah yang penuh dengan sejarah dan budaya. (Foto: Bandar Jeonju)

 ‘Cita Rasa Anda Jeonju’


JEONJU, Korea Selatan, 30 Nov (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Bandar Jeonju, destinasi pelancongan terkenal di Korea dengan lebih daripada 10 juta pengunjung tahunan, merupakan hab budaya Korea, tempat keaslian Korea dipelihara dengan sebaiknya.

Jeonju, dinamakan secara rasmi pada 757, ialah satu daripada wilayah yang mempunyai akar umbi mendalam dalam sejarah Korea. Bandar ini mengekalkan sejarah dan budaya tradisional yang luas sebagai bandar asas Dinasti Joseon.

Jeonju kaya dengan khazanah budaya dan mercu tanda bersejarah yang penuh dengan sejarah dan budaya. Kampung Hanok Jeonju, Gyeonggijeon, Pagar Pungnammun, Pungpaejigwan (Rumah Tamu Jeonju) dan Jeolla Gamyeong terletak di tengah-tengah dan Jeonju IC, Stesen Jeonju dan Pagar Honam Jeilmun, yang setiap satu berfungsi sebagai pintu masuk utama ke Bandar Jeonju, yang terdapat dalam bentuk hanok.

Jeonju, ditetapkan sebagai Kota Kreatif Gastronomi UNESCO, ialah wakil bandar gourmet. Jeonju ialah rumah hidangan ikonik Korea, iaitu bibimbap, dan merupakan destinasi untuk pengembaraan penggemar makanan di tempat yang anda boleh merasai pelbagai makanan daripada sup taugeh kepada d'hôte Meja Korea.

Di Kampung Hanok Jeonju, tempat pelancong dengan pakaian tersendiri Korea iaitu Hanbok sambil bersiar-siar di jalan, persembahan muzik tradisional Korea seperti pansori, muzik gabungan Korea dan pop Joseon yang membawa daya kepekaan moden kepada muzik tradisional, boleh didapati sepanjang tahun.

Jeonju ialah bandar yang mempunyai jumlah khazanah negara paling banyak di Korea. Anda boleh menikmati pengalaman produk menarik yang dihasilkan oleh tukang di bandar warisan tidak ketara bertaraf dunia ini, yang menempatkan Pusat Warisan Tidak Ketara Kebangsaan dan ICHCAP di bawah naungan UNESCO. Jeonju juga merupakan pengeluar penting “Hanji,” kertas yang telah mendapat pengiktirafan global.

Jeonju, bandar yang juga dikenali dengan pesta yang dianjurkan, mengadakan ‘Pesta Filem Antarabangsa Jeonju’ pada setiap musim bunga, serta pelbagai acara dan pesta kebudayaan yang merangkumi keunikan Jeonju sepanjang tahun, seperti Pesta Bibimbap JeonjuPesta Budaya Hanji Jeonju , Pesta Sori Antarabangsa Jeonju dan pesta yang mewakili Bandar Jeonju iaitu Perayaan Jeonju.

Woo Beom-ki, Datuk Bandar Jeonju, berkata, “Berdasarkan aset bersejarah dan keupayaan budaya bandar ini, Jeonju berusaha mempamerkan sejarah paling asli dan mengukuhkan identiti dengan memelihara aset berharga sambil melakukan inovasi dengan berani ke atas perkara yang perlu diubah. Saya berharap pelancong akan menikmati pengalaman dan kenangan indah di Jeonju, bandar paling menitikberatkan nilai kehidupan Korea, tempat tradisi dan kemodenan boleh wujud bersama.”

- Laman Web Kebudayaan dan Pelancongan Jeonju: https://tour.jeonju.go.kr/eng/index.jeonju

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
https://www.businesswire.com/news/home/53863442/en

Individu untuk Dihubungi
BANDAR JEONJU
Ho-jin Park
+82-63-281-2226
mirano10@korea.kr
 
Sumber: BANDAR JEONJU

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment