Monday, August 7, 2023

UNIVERSITI KECERDASAN BUATAN ABU DHABI MENUBUHKAN JABATAN ROBOTIK DAN SAINS KOMPUTER YANG BERDEDIKASI UNTUK MEMENUHI PERMINTAAN GLOBAL YANG SEMAKIN MENINGKAT

ABU DHABI, Emiriah Arab Bersatu, 7 Ogos (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Universiti Kecerdasan Buatan Mohamed bin Zayed (MBZUAI) telah menubuhkan dua jabatan baharu dan empat program siswazah berkaitan yang didedikasikan untuk robotik dan komputer sains, memenuhi permintaan global yang meningkat untuk disiplin ini, dijangka mencecah USD $225 bilioni dan $140 bilion, masing-masing menjelang tahun 2030ii.

Jabatan baharu ini melengkapkan visi komputer (CV), pembelajaran mesin (ML) dan pemprosesan bahasa semulajadi (NLP) universiti yang sedia ada, yang disenaraikan dalam kalangan 20 teratas di peringkat global oleh CSRankings.

Sejajar dengan pembentukan jabatan-jabatan baharu, universiti telah melancarkan program sarjana dan PhD. dalam robotik dan sains komputer. Program ini akan membantu mengembangkan lagi ekosistem AI yang lebih luas di UAE dan mengukuhkan kedudukannya sebagai hab antarabangsa untuk penyelidikan dan inovasi AI.

Presiden dan Profesor Universiti MBZUAI, Eric Xing, berkata: "Penambahan dua jabatan baharu ini mewakili usaha berkekalan MBZUAI dalam membangunkan asas yang kukuh bagi kecemerlangan penyelidikan dan inovasi dalam kecerdasan buatan. Universiti itu akan terus membawa masuk ke dalam Abu Dhabi fakulti dan penyelidik yang terkemuka dunia dalam bidang tersebut dan memperkasakan pelajar untuk menjadi perintis dengan kemahiran yang sangat dicari dalam membangunkan alat dan aplikasi AI termaju merentas industri. Memandangkan renAIssance digital yang kita temui, kemahiran dalam bidang ini semakin meningkat dalam permintaan."

Jabatan Robotik akan menumpukan pada penyelidikan yang teliti, berimpak tinggi, asli, menekankan pembelajaran robot dan algoritma robot dan bukannya pembangunan perkakasan robot baharu. Jabatan Sains Komputer akan menyediakan kedalaman teknikal yang tiada tandingan dalam teknologi asas yang telah menimbulkan pertumbuhan dan impak IT yang luar biasa dalam empat dekad yang lalu.

Pemangku Provos MBZUAI, Profesor Timothy Baldwin, berkata: "MBZUAI berada di barisan hadapan pendidikan dan penyelidikan AI, menjadikan program kami tersendiri dan berdaya saing di peringkat global. Jabatan Robotik akan menumpukan pada penyelidikan robotik yang berpusatkan manusia dan autonomi, serta pembangunan generasi pengamal robotik akan datang dengan kemahiran mendalam dalam kedua-dua AI dan robotik, menyokong kerjaya di peringkat termaju dalam bidang akademik, industri dan kerajaan."

Robotik merupakan transfomasi teknologi, merevolusikan sektor-sektor seperti pembuatan, penjagaan kesihatan, pertanian dan pengangkutan. Penyelidikan menunjukkan permintaan yang kukuh untuk kepakaran robotik pada tahun-tahun akan datang, dengan pasaran teknologi robotik yang dijangkakan melebihi nilai US$225.6 bilion menjelang tahun 2030iii. Permintaan ini akan terjejas secara kritikal dengan kekurangan tenaga kerja global yang diramalkan, sehingga 85 juta pekerjaan berpotensi tidak dapat diisi menjelang tahun 2030 disebabkan kekurangan orang mahir untuk mengisinyaiv. Begitu juga, pasaran pekerjaan sains komputer global juga sedang berkembang pesat, dengan unjuran CAGR 14.5% dari tahun 2021 hingga 2027 dan anggaran 3.5 juta pekerjaan menjelang tahun 2026v.

Permohonan tahun kemasukan 2024 akan dibuka pada 1 September 2023. Untuk maklumat lanjut, layari mbzuai.ac.ae atau hubungi admissions@mbzuai.ac.ae

Keutamaan Penyelidikan
ii Keutamaan Penyelidikan
iii Keutamaan Penyelidikan
iv Korn Ferry
v unjuran pasaran kerja CS (Statistik Dan Trend Pekerjaan Sains Komputer Paling Mengejutkan pada tahun 2023 • GITNUX)

Foto yang disertakan bersama pengumuman ini tersedia di https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/eb82e469-758c-46ca-b84c-ddeb1502171d 

Sumber: MBZUAI

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment