Wednesday, March 4, 2020

HANYA 82% DARIPADA INDEKS PEMBANGUNAN MANUSIA BERPOTENSI ASEAN (HDI) MENYEDARI KEBENARAN DISEBABKAN OLEH KETEGARAN SOSIO-POLITIK YANG ADA, AJC BERKATA DALAM SATU KAJIAN BAHARU MENGENAI PERDAGANGAN DALAM PERKHIDMATAN BERKAITAN KESIHATAN DAN SOSIAL DI ASEAN

TOKYO, 3 Mac (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Pusat Asean-Jepun (AJC), sebuah organisasi antara kerajaan bagi ASEAN dan Jepun yang berpusat di Tokyo, baru sahaja mengeluarkan satu kertas mengenai Perdagangan dalam Perkhidmatan Berkaitan Kesihatan dan Sosial. Kertas itu menyediakan satu analisis mendalam mengenai perdagangan dalam perkhidmatan berkaitan kesihatan dan sosial di ASEAN dan beberapa nasihat praktikal bagi pembuat dasar kerajaan yang relevan tentang bagaimana untuk mengimbangkan antara menggalakkan akses yang saksama dan berpatutan kepada satu set perkhidmatan kesihatan asas dan sosial, dan memodenkan sektor kesihatan dan sosial dengan teknologi terbaharu melalui liberalisasi perdagangan. 

“Perdagangan dalam Perkhidmatan Berkaitan Kesihatan dan Sosial” dikeluarkan pada Februari, 2020 (Grafik: Business Wire)


Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini: 
https://www.businesswire.com/news/home/20200302006114/en/

AJC mendapati bahawa hanya 82% daripada Indeks Pembangunan Manusia berpotensi ASEAN (HDI) menyedari kebenaran disebabkan oleh ketegaran sosio-politik dan institusi yang sedia ada. Dalam erti kata lain, Negara-negara Anggota ASEAN (AMS) dapat meningkatkan HDI mereka sebanyak 18% tanpa meningkatkan sumber mereka, tetapi dengan berkesan menggunakannya dengan langkah-langkah pembaharuan yang sesuai. Oleh itu, adalah mustahak terlebih dahulu untuk meningkatkan min HDI dari paras sekarang. Kajian itu juga menunjukkan bahawa terdapat keperluan untuk meliberalisasikan lagi dalam perdagangan dalam perkhidmatan berkaitan kesihatan dan sosial.

Kertas itu, yang bertajuk “Perdagangan dalam Perkhidmatan Berkaitan Kesihatan dan Sosial”, adalah satu daripada siri tiga kertas mengenai Mempromosikan Perdagangan Perkhidmatan di ASEAN: Fasa Kedua (Perkhidmatan Sosial). Dua lagi kertas mengenai perkhidmatan pendidikan dan perkhidmatan alam sekitar akan dihasilkan seterusnya. Pada fasa pertama (2017-2018), AJC telah mengeluarkan kertas mengenai pelbagai perdagangan dalam perkhidmatan, termasuk perkhidmatan profesional; perkhidmatan penyelidikan & pembangunan; perkhidmatan telekomunikasi; komputer dan perkhidmatan yang berkaitan; perkhidmatan kurier; perkhidmatan pengangkutan maritim, udara, kereta api dan jalan raya; dan perkhidmatan pelancongan.

Untuk memuat turun kertas itu, sila layari laman web AJC di https://www.asean.or.jp/en/trade-info/pst2_papers/

Lihat versi sumber di  businesswire.com: 
https://www.businesswire.com/news/home/20200302006114/en/

Hubungi

Pusat ASEAN-Jepun
Tomoko Miyauchi (Cik)
E-MEL: toiawase_ga@asean.or.jp
URL: https://www.asean.or.jp/en/

Sumber : Pusat ASEAN-Jepun

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

--BERNAMA

No comments:

Post a Comment