Monday, February 10, 2020

PROGRAM HUBUNGAN PERSAHABATAN JEPUN JENESYS 2019 PROGRAM MASUK ASEAN KUMPULAN KE-23

Tema; Persidangan Pelajar Jepun-ASEAN

Negara: Negara-negara ASEAN dan Timor-Leste


TOKYO, 10 Feb (Bernama-BUSINESS WIRE) -- 131 pelajar universiti yang akan menjadi pemimpin masa depan dari negara-negara ASEAN (Brunei, Kemboja, Indonesia, Lao PDR, Malaysia, Myanmar, Filipina, Singapura, Thailand, dan Vietnam) dan Timor-Leste, dijadual akan melawat Jepun dari 9 hingga 18 Februari, 2020 sebagai sebahagian daripada Program Hubungan Persahabatan Jepun, “JENESYS 2019” yang dipromosikan oleh Kementerian Hal Ehwal Luar Jepun (MOFA).

Dalam Program itu, peserta dibahagikan kepada 5 kumpulan berdasarkan kepada tema bagi  isu-isu umum di Jepun dan Asia, seperti “Pelancongan berlebihan dan pembangunan pelancongan lestari”, “Pekerja Asing”, “Pendidikan Berkualiti”, “Kehilangan makanan”, “Kesedaran tentang pengurangan bencana”. Mereka akan masing-masing melawat wilayah Tokyo, Kyoto, Aichi, Osaka, Miyagi, di bawah tema umum “Apa yang boleh dilakukan oleh Belia di negara-negara Asia Tenggara untuk keamanan dan kestabilan”, dan mempunyai syarahan, empat kemudahan yang berkaitan dengan tema, pertukaran pendapat yang berkaitan dengan setiap tema. Mereka akan juga bertukar-tukar pendapat untuk mencari penyelesaian dan pelan peningkatan bagi isu-isu itu, serta untuk memikirkan bagaimana cara mereka dapat menyumbang kepada masyarakat Asia dan Jepun dan memperdalamkan pemahaman bersama di kalangan pelajar. Pada kedudukan yang sama, peserta berhasrat untuk mewujud, mengekal, dan merealisasikan rangkaian kerjasama kepada cabaran hamba sosial. Selain itu, dengan melawat ke kawasan-kawasan tempatan, mereka akan mengalami budaya tradisional untuk memperdalamkan pemahaman mengenai budaya, tradisi, dan gaya hidup Jepun.

Melalui program itu, kami berharap hubungan mesra di antara Jepun, negara-negara ASEAN dan Timor-Leste akan diperkukuhkan, dan peserta secara proaktif berkongsi daya tarikan Jepun yang mereka alami di Jepun selepas kembali ke negara asal mereka.

[Untuk rujukan] Program Hubungan Persahabatan Jepun JENESYS 2019
Mereka yang mempunyai keupayaan dan misi masa depan untuk menyampaikan mesej di antara Jepun dan negara-negara dan rantau Asia dan Oceania adalah dijemput dan dihantar untuk mempromosikan satu pemahaman mengenai Jepun berhubung politik, ekonomi, masyarakat, budaya, sejarah, dasar luar negara, dan sebagainya, dan mereka yang pro-Jepun dan pakar-pakar mengenai Jepun ditemui untuk mengukuhkan mesej Jepun kepada negara-negara lain dan mengembangkan asas diplomatik Jepun dengan mempunyai tetamu dan pengirim mengambil inisiatif untuk menyebarkan maklumat tentang pendirian diplomatik, rayuan, dan aspek lain mengenai Jepun.

Jadual Persidangan Pelajar Jepun-ASEAN JENESYS 2019  
Sila klik di sini

Lihat versi sumber di businesswire.com:
https://www.businesswire.com/news/home/20200207005104/en/

Hubungi

Pertanyaan mengenai program 
JENESYS 2019 ASEAN + Agensi Pelaksanaan Projek Timor-Leste
Jabatan Operasi JTB Kasumigaseki
Petugas yang boleh dihubungi: Junji Mise (Encik), Yutaka Shintani (Encik), Emi Sendoda (Cik)
TEL: +81 3-6737-9447 Hari Bekerja: 9:00-18:00 (Ditutup pada hujung minggu dan hari cuti)
E-mel: jenesys2019asean@jtb.com

Sumber : JTB Corp. 

No comments:

Post a Comment