Tuesday, August 28, 2018

Nestlé bekerjasama dengan Starbucks untuk pasarkan produk Starbucks di seluruh dunia

KUALA LUMPUR, 28 Ogos (Bernama) -- Nestlé dan Starbucks Corporation telah memeterai perjanjian yang memberikan Nestlé hak kekal untuk memasarkan produk Barangan Pek dan Perkhidmatan Makanan Starbucks di seluruh dunia, di luar kedai kopi syarikat tersebut.

Kedua-dua syarikat akan bekerjasama rapat dengan Starbucks sedia ada pelbagai jenis kopi goreng dan kisar, biji kopi serta kopi segera selain memanfaatkan pengalaman dan keupayaan mereka untuk menghasilkan inovasi dengan matlamat meningkatkan penawaran produk Starbucks untuk peminat kopi di seluruh dunia.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Starbucks, Kevin Johnson dalam satu kenyataan berkata,kerjasama kopi global dengan Nestlé merupakan langkah strategik bagi pertumbuhan Starbucks dan membantu syarikat itu mengukuhkan jenama di seluruh dunia di samping menghasilkan nilai jangka panjang untuk pemegang saham Starbucks.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Nestlé, Mark Schneider berkata kerjasama itu menunjukkan agenda pertumbuhan mereka bagi memberikan Nestlé kedudukan unggul dalam perniagaan kopi dengan pelbagai jenama inovatif.

Perjanjian itu mengukuhkan portfolio kopi Nestlé di pasaran goreng dan kisar premium Amerika Utara. Ia juga membuka peluang pengembangan global dalam runcit dan perkhidmatan makanan untuk jenama Starbucks, dengan menggunakan jangkauan global Nestlé.

Ia meliputi jenama kopi dan teh Starbucks yang dipakej termasuk Starbucks, Kopi Terbaik Seattle, Teavana, Starbucks VIA Instant, kopi Torrefazione Italia dan pod K-Cup berjenama Starbucks. Ia tidak termasuk produk Sedia Diminum serta semua jualan produk dalam kedai kopi Starbucks.

Kira-kira 500 pekerja Starbucks di Amerika Syarikat dan Eropah akan menyertai keluarga Nestlé tersebut, dengan majoriti berpangkalan di Seattle dan London. Pengembangan perniagaan antarabangsa itu akan diterajui dari ibu pejabat global Nestlé di Vevey, Switzerland.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment