Thursday, March 10, 2016

PENASIHAT SAINS PERDANA MENTERI DILANTIK SEBAGAI PENGERUSI BERSAMA LEMBAGA PENASIHAT SAINS PERSATUAN BANGSA-BANGSA BERSATU UNTUK ASIA-PASIFIK

KUALA LUMPUR, 9 Mac (Bernama) -- Tan Sri Zakri Abdul Hamid, Penasihat Sains kepada Perdana Menteri dan Pengerusi Bersama Kumpulan Industri-Kerajaan Malaysia (MIGHT) telah dilantik oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai pengerusi bersama Lembaga Penasihat Sains, Teknologi dan Inovasi (STI) di bawah Suruhanjaya Ekonomi dan Sosial bagi Asia dan Pasifik (ESCAP). Zakri dan bekas Menteri Sains dan Teknologi Pakistan, Prof Atta-ur-Rahman berperanan sebagai Pengerusi Bersama Lembaga ESCAP yang turut dianggotai oleh 10 anggota yang terdiri daripada pakar-pakar terkemuka dari Australia, China, India, Iran, Jepun, Singapura, Korea Selatan dan Sri Lanka.
ESCAP bertindak sebagai badan pembangunan serantau PBB bagi Asia-Pasifik. Terdiri daripada 53 negara anggota dan 9 Ahli Bersekutu, ESCAP meliputi skop geografi dari Turki di barat ke negara Kiribati di kepulauan Pasifik di timur, dan dari Persekutuan Rusia di utara ke New Zealand di selatan, dan merangkumi 4.1 bilion penduduk atau dua pertiga daripada penduduk dunia. Ini menjadikan ESCAP sebagai suruhanjaya yang paling komprehensif di bawah naungan PBB, dan merupakan suruhanjaya PBB terbesar yang memantau rantau Asia Pasifik dengan lebih daripada 600 kakitangan.


No comments:

Post a Comment