Friday, April 26, 2019

SAKSIKAN SEJARAH PURBA HONG KONG YANG DIJELMAKAN SEMULA

Alami masa silam Cina kuno bandar raya ini dengan empat festival  yang tidak dapat dilupakan pada musim bunga ini
 
HONG KONG, 26 April (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Kaya dengan budaya dan tradisi, Hong Kong meraikan masa silam Cina mereka dengan festival purba yang unik. Kedatangan musim bunga ini, mengimbas  masa silam dengan empat festival yang menarik: Festival  Tin Hau, Festival  Cheung Chau Bun, dan hari ulang tahun kelahiran bagi Buddha dan Tam Kung.

Siaran media ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Sila lihat siaran lengkap di sini:
http://www.businesswire.com/news/home/20190417006065/en

“Lembaga Pelancongan Hong Kong dengan rasa bangganya menyokong budaya dan warisan yang menjadikan Hong Kong sebagai sebuah bandar raya yang penuh meriah,” kata Anthony Lau, Pengarah Eksekutif bagi Lembaga Pelancongan Hong Kong. “Kami menjemput pelawat untuk menghayati  festival-festival purba ini, dengan warna-warna yang benar-benar menawan  dan memeriahkan  bandar raya ini.”

Dari paluan gendang yang kuat, gong yang memegunkan dan tarian naga penuh warna-warni untuk mengembirakan orang ramai  dan roti bun Cina yang tinggi menggunung, di sini adalah beberapa perayaan yang tidak dapat dilupakan di Hong Kong:

27 April

Festival  Tin Hau 

Satu festival Tin Hau, Dewi Laut, festival eponim ini memikat ribuan orang kepada Yuen Long yang tenang pada setiap bulan lunar yang ketiga. Sambutan festival  ini berpusat di sekitar perarakan Shap Pat Heung fa pau  (kalungan bunga). Bermula pada pukul 10 pagi, perarakan itu memenuhi jalan-jalan dengan kalungan  bunga yang mewah, penari-penari tradisional, dan kumpulan pancaragam yang penuh bertenaga.

9-13 Mei

Festival  Cheung Chau Bun 

Berlangsung di Pulau Cheung Chau yang menawan, Festival Roti yang terkenal itu telah dinamakan sebagai satu daripada “10 Perayaan Tempatan yang Aneh” oleh Majalah TIME, di atas alasan yangbaik. Mengikut ceritanya, penduduk kampung telah memanggil Pak Tai, sebuah dewa yang kuat, untuk melindungi mereka dari satu wabak yang dahsyat, dan kemudian diarak di jalan-jalan raya untuk menangkis roh-roh jahat.

Selama lebih satu abad, penduduk kampung merayakan festival itu dengan Perarakan Piu Sik (Warna-warna Terapung), patung-patung papier-mâché, persembahan opera Cina, tarian singa, dan makanan yang lazat pada sepanjang minggu.

Di manakah datangnya roti? Setiap tahun, pembekal tempatan menghasilkan puluhan ribu ping on bao, aka “roti bertuah”. Pastikan anda menandakan kalendar anda untuk acara utama itu: Pada 12 Mei pada pukul 11.30 malam, Pertandingan Merebut Roti yang sukar hendak dibayangkan akan berlangsung. Pesaing akan memanjat menara buluh setinggi 14 meter yang dilitupi dengan 9,000 roti tiruan dan berusaha untuk mengumpul sebanyak mungkin roti dalam masa tiga minit!

6-12 Mei

Ulang tahun kelahiran Buddha

Bandar raya ini meraikan Ulang Tahun kelahiran Buddha dengan mengadakan karnival dan pengalaman kerohanian selama satu minggu. Satu ritual biasa adalah 'Memandikan Buddha', di mana penganut mencuci patung Buddha dengan air untuk menunjukkan rasa hormat. Kemudian terdapat Karnival Sambutan untuk Ulang Tahun kelahiran Buddha di Victoria Park, Konsert Amal Hari Lahir Buddha di Coliseum Hong Kong, dan pelbagai acara di Biara Po Lin, di Pulau Lantau yang subur.

12 Mei

Ulang tahun kelahiran Tam Kung

Satu dewa laut yang disembah oleh masyarakat nelayan, Tam Kung terkenal kerana wajahnya yang tidak dimakan usia dan kemampuannya untuk meramal cuaca. Setiap bulan lunar yang keempat, penduduk kampung meraikan dewa itu di Tokong Tam Kung yang berusia satu abad di Shau Kei Wan dengan perarakan tarian singa dan naga tradisional.

Untuk butiran:
http://www.discoverhongkong.com/eng/see-do/events-festivals/chinese-festivals/index.jsp

Untuk foto resolusi tinggi:
https://www.dropbox.com/sh/wpkcyazq7kcbp05/AAC5NXFMYETabqeiheW4KQ_Ka?dl=0

Galeri Multimedia/Foto Sedia Ada:
http://www.businesswire.com/news/home/20190417006065/en

Hubungi

Hubungan Media 
Vivian Li
Vivian.li@hktb.com

Sumber: Lembaga Pelancongan Hong Kong 

No comments:

Post a Comment