Wednesday, April 10, 2019

Penyertaan bagi NACRA 2019 kini dibuka

KUALA LUMPUR, 10 April (Bernama) -- Syarikat-syarikat di Malaysia masih mempunyai peluang sehingga 31 Mei ini untuk mengemukakan penyertaan laporan tahunan mereka bagi Anugerah Laporan Korporat Tahunan Kebangsaan (NACRA) 2019.

Bertemakan “Ke Arah Akauntabiliti dan Kecemerlangan,” NACRA 2019 memberi penekanan kepada peranan penting laporan tahunan untuk mempromosi ketelusan dan meningkatkan integriti pasaran modal.

Pengerusi Jawatankuasa Penganjur NACRA, Ahmad Zahirudin Abdul Rahim, berkata persaingan yang sihat memberikan motivasi dan menggalakkan inovasi, kecemerlangan dan penambaikan yang berterusan.

“Selaras dengan hasrat NACRA untuk terus meningkatkan kualiti penyampaian laporan tahunan, kami mengkaji semula garis panduan pada setiap tahun dan membuat penambahbaikan mengikut keperluan dan aliran semasa,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu Pengerusi Jawatankuasa Adjudikasi Stanley Teo berkata proses penghakiman akan dilakukan panel bebas yang terdiri daripada pakar adjudikasi yang begitu mahir mengenai isu dan perkembangan semasa.

NACRA yang dilancarkan pada 1990, dianjurkan bersama oleh Bursa Malaysia Bhd, Institut Akauntan Malaysia dan Institut Akauntan Awam Bertauliah Malaysia yang bertujuan menggalakkan kecemerlangan dalam laporan korporat tahunan.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment