Thursday, December 13, 2018

Malaysia akan jual produk premium Taiwan secara dalam talian

KUALA LUMPUR, 12 Dis (Bernama) -- Malaysia akan menjual produk premium buatan Taiwan sebagai sebahagian daripada usaha Majlis Pertanian Taiwan untuk mempromosikan produk-produk pertanian negara itu di rantau Asia Tenggara di bawah Dasar Baharu Menghala ke Selatan.

Majlis itu telah bekerjasama dengan laman web e-dagang pertanian yang berpangkalan di Taiwan, 'The Wonderful Food', ia merupakan salah satu daripada kedai runcit dalam talian yang paling popular berdasarkan undian, menurut satu laporan yang diterbitkan oleh Organic Lifestyle Magazine pada 2017.

Memandangkan ramai rakyat Malaysia berketurunan Cina yang menyambut baik produk makanan Taiwan, laman web tersebut dalam usahanya untuk memasuki pasaran Malaysia telah bekerjasama dengan laman-laman web e-dagang di Malaysia bagi menjual produk-produk pertanian Taiwan.

Pelan pengembangan perniagaan itu direka untuk menyampaikan produk-produk pertanian yang berkualiti dan segar dari Taiwan, sehingga tahun ini, laman web itu menjangka ia akan mencapai jualan keseluruhan sebanyak US$6.45 juta merangkumi perniagaan domestik dan antarabangsa. (US$ 1 = RM4.17)

Majlis berkenaan dalam satu kenyataan berkata, kaum Cina terdiri daripada 30 peratus daripada jumlah penduduk di Malaysia, barangan dari Taiwan juga dilihat sebagai produk berkualiti oleh kebanyakkan rakyat Malaysia.

Produk-produk seperti kacang soya dan susu kacang hitam yang dihasilkan daripada kacang yang ditanam di Taiwan adalah produk paling laku dalam laman web itu. Lada sulah yang dikupas serta ditinkan, halia dalam minyak bijan dan minyak biji teh juga dianggap sebagai produk yang paling popular.

Pengguna di Hong Kong dan Macau sekarang ini boleh membuat pesanan melalui laman web itu, manakala pelanggan di Jepun, Singapura dan Malaysia akan mampu berbuat demikian melalui kedai dalam talian, tidak lama lagi.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment