Friday, October 13, 2017

AICB Galakkan Kelayakan Pengurusan Risiko Bank Di Filipina

KUALA LUMPUR, 13 Okt (Bernama) -- Asian Institute of Chartered Bankers (AICB) menandatangani perjanjian kerjasama dengan Ateneo Bankers Association of the Philippines (BAP) Institute of Banking (AB-IB) untuk menggalakkan Kelayakan Pengurusan Risiko Bank (BRM) AICB di Filipina.

Dalam kenyataan bersama di sini, AICB dan AB-IB berkata, kerjasama ini akan menggalakkan lagi bank-bank di Filipina untuk memulakan perjalanan pembangunan profesional serantau mereka selain mengukuhkan dan memperluaskan kerjasama dalam bidang pembinaan kapasiti profesional antara kedua-dua organisasi.

"Kerjasama ini merupakan langkah positif ke arah usaha Persatuan Perbankan ASEAN untuk menyeragamkan kapasiti perbankan profesional dalam kalangan negara anggota," menurut kenyataan itu.

Katanya Kelayakan BRM menyediakan pengenalan kualitatif kepada pengurusan risiko bank.

"Ia panduan kepada amalan dan prosedur untuk menguruskan risiko dalam perbankan sebagai usaha untuk memastikan pengamal perbankan mempunyai pemahaman yang mendalam mengenai prinsip pengurusan risiko," katanya.

Katanya sasaran utama bagi Kelayakan BRM di Filipina adalah pengamal perbankan dalam bidang pengurusan risiko utama.

AICB merupakan badan profesional bagi industri perbankan di Malaysia yang menumpukan kepada meningkatkan standard profesional dan etika pengamal perbankan.

No comments:

Post a Comment