Tuesday, February 28, 2023

SHENZHEN DAN HONG KONG BEKERJASAMA DI DALAM PENGISYTIHARAN 16 LANGKAH-LANGKAH UNTUK PENCIPTAAN BAGI SEBUAH HAB HARTA INTELEK DAN INOVASI

SHENZHEN, China, 27 Feb., 2023 /Xinhua-AsiaNet/--
 
16 Langkah-langkah Kerjasama untuk Pembangunan Hab Harta Intelek dan Inovasi Qianhai Shenzhen-Hong Kong (16 Langkah), diisytiharkan bersama oleh Pihak Berkuasa Zon Kerjasama Industri Perkhidmatan Moden Qianhai Shenzhen-Hong Kong bagi Perbandaran Shenzhen dan Biro Pembangunan Perdagangan dan Ekonomi bagi Kerajaan Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong, yang berkuat kuasa pada 23 Februari. Langkah ini bukan sahaja menandakan satu tahap kerjasama yang dipertingkatkan di antara Shenzhen dan Hong Kong di dalam bidang harta intelek (IP), tetapi juga menandakan langkah-langkah termaju Qianhai ke arah kedua-dua "pembinaan bagi sebuah lokasi pilihan utama untuk penyepaduan Hong Kong ke dalam pembangunan nasional" dan sebuah hab harta intelek dan inovasi.

Adalah difahamkan bahawa 16 Langkah-langkah itu merangkumi inisiatif di dalam empat bidang utama: menggalakkan pengharmonian peraturan dan sistem IP di antara Shenzhen dan Hong Kong, menyokong eksploitasi dan transformasi bagi IP Hong Kong di Qianhai, memupuk perkhidmatan IP rentas sempadan, dan membangunkan Hab IP dan Inovasi Qianhai Shenzhen-Hong Kong. Di bawah 16 Langkah-langkah itu, mana-mana pusat pemindahan teknologi, yang ditubuhkan bersama oleh sebuah syarikat terkemuka dan sebuah Universiti atau pusat R&D Hong Kong, akan menerima subsidi dengan 50% daripada perbelanjaan operasi sebenar (sehingga 1 juta yuan setahun). Selain itu, mana-mana penyedia perkhidmatan IP Hong Kong atau antarabangsa yang menetap di Qianhai akan layak untuk mendapatkan subsidi sehingga 2 juta yuan.

Sesetengah penganalisis mengatakan bahawa 16 Langkah-langkah itu akan secara efektif membantu penyedia perkhidmatan IP Hong Kong untuk memanfaatkan pasaran di tanah besar dengan menggunakan Qianhai sebagai sebuah "pangkalan hadapan". Juga perlu dinyatakan, perniagaan industri IP yang sudah berada di Qianhai boleh menggunakan kelebihan dan platform unik Hong Kong untuk berhubung dengan pasaran antarabangsa dan mempercepatkan pembangunan mereka sendiri.

Victor YANG, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif bagi Purplevine IP Group (Shenzhen) Co, Ltd., berkata 16 Langkah-langkah itu berkemungkinan akan mempercepatkan proses bagi perniagaan Qianhai di dalam memantapkan kedudukan mereka di kawasan ini.

Victor mencirikan 16 Langkah-langkah itu sebagai berpandangan ke hadapan, dan bahawa ia merangkumi satu perspektif yang lebih luas. Satu arahan panduan penting ialah untuk menggalakkan dan menyokong operasi IP, yang membolehkan nilai IP lebih ditunjukkan di dalam tempat pasaran. 16 Langkah-langkah itu menyediakan inisiatif yang sangat disasarkan. "Melalui reka bentuk bersatu bagi sistem dan peraturan peringkat atasan, 'pulau terpencil' itu telah disambungkan." Penubuhan sebuah hab IP dan inovasi di Qianhai yang dihubungkan dengan Shenzhen, Kawasan Greater Bay (GBA) Guangdong-Hong Kong-Macau, dan secara berkesan ke seluruh dunia, akan menyelesaikan isu bagi perkhidmatan penyambungan dan pengelompokan, yang mengakibatkan di dalam peningkatan kecekapan. Hab baharu itu akan menarik bakat penting untuk memenuhi permintaan bagi profesional perkhidmatan IP yang pakar di dalam undang-undang, teknologi, kewangan, perniagaan, dsb.

Statistik menunjukkan bahawa pada tahun 2022, perniagaan Qianhai memperoleh 21,742 kebenaran paten baharu, mengemukakan 762 permohonan PCT, dan memiliki 11,864 paten penciptaan yang sah. Satu sistem perlindungan holistik, yang meliputi perkhidmatan kehakiman, pentadbiran, timbang tara, notari dan perundangan yang berkaitan dengan harta intelek sedang dibentuk di Qianhai.
 
Sumber: Pihak Berkuasa bagi Zon Kerjasama Industri Perkhidmatan Moden Qianhai Shenzhen-Hong Kong  

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=16843

No comments:

Post a Comment