Tuesday, February 14, 2023

BANDAR RAYA LIAOCHENG TELAH MENJALINKAN PERHUBUNGAN YANG MESRA DAN BEKERJASAMA DENGAN PORT VILA, IBU NEGARA BAGI VANUATU




LIAOCHENG, China, 13 Feb., 2023 /Xinhua-AsiaNet/--
 
Baru-baru ini, Bandar raya Liaocheng dan Port Vila, ibu negara bagi Republik Vanuatu, telah mengadakan satu majlis menandatangani bagi perhubungan kerjasama yang mesra di antara satu sama lain.

Li Minggang, Duta Besar Istimewa dan Mutlak bagi China ke Republik Vanuatu, Chen Baiwei, Timbalan Pengarah bagi Pejabat Hal Ehwal Luar Negeri untuk Kerajaan Rakyat Wilayah Shandong, Steve Kiel, Datuk Bandar bagi Port Vila, Vanuatu, dan Zhang Baishun, Timbalan Setiausaha bagi Jawatankuasa Parti Bandar raya dan Datuk Bandar Liaocheng, telah menghadiri majlis penandatanganan secara dalam talian itu dan menyampaikan ucapan masing-masing. Wang Gang, naib datuk bandar bagi Liaocheng, mempengerusikan majlis menandatangani perjanjian itu.

Pada majlis itu, sebuah video promosi bagi Bandar raya Liaocheng telah dimainkan, dan Zhang Baishun dan Steve Kiel telah menandatangani "Perjanjian Bandar raya mengenai Menjalin Perhubungan Mesra dan Kerjasama", menurut Pejabat Penerangan bagi Kerajaan Rakyat Liaocheng.

Bandar raya Liaocheng terletak di barat Wilayah Shandong, China, dengan keluasan keseluruhan 8,628 kilometer persegi dan jumlah penduduk seramai 6.5 juta orang, dengan sebuah sejarah yang panjang, pengangkutan air yang panjang, pengangkutan yang mudah dan industri yang lengkap, yang dikenali sebagai "Bandar raya Air Jiangbei, Ibu Negara Purba Terusan" dan "Venice bagi sebelah Timur", dengan banyak kad perniagaan bandar raya nasional seperti bandar raya bersejarah dan kebudayaan nasional, bandar raya pelancongan yang sangat baik di China, bandar raya kesihatan nasional dan sebagainya. Republik Vanuatu terletak di barat Lautan Pasifik Selatan, dan merupakan sebuah kepulauan Melanesia. Sebagai ibu negara, Port Vila ialah "ibu kota yang menawan" bagi Pasifik Selatan, dengan pengangkutan yang mudah dan sumber pelancongan dan perikanan yang kaya.

Peserta sebulat suara bersetuju bahawa Bandar raya Liaocheng dan Bandar raya Port Vila mempunyai kelebihan pelengkap yang jelas, potensi kerjasama yang besar dan masa depan yang cerah, dan berharap agar kedua-dua buah bandar raya itu akan menggunakan majlis penandatanganan ini sebagai satu peluang untuk merancang dan mewujudkan sebuah perhubungan bandar raya berkembar yang lebih menyeluruh dan memacukan kerjasama di antara kedua-dua tempat itu ke satu tahap yang baharu.
 
Sumber: Pejabat Penerangan bagi Kerajaan Rakyat Liaocheng 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=16801

No comments:

Post a Comment