Saturday, May 5, 2018

NEURALSTEM MENGUMUMKAN PENERBITAN DATA SUSULAN JANGKA PANJANG ALS DALAM ANNALS OF CLINICAL AND TRANSLATIONAL NEUROLOGY

- Perbandingan post hoc antara kohort gabungan daripada ujian Fasa 1 dan 2 vs. kawalan terdahulu menunjukkan perbezaan yang signifikan dari segi statistik dalam skor status fungsian dan dalam statistik komposit yang menggabungkan status fungsian dan kemandirian bagi subjek yang menerima sel stem neural daripada saraf tunjang manusia

- Kajian memberikan pengesahan untuk ujian tambahan bagi menilai manfaat sel stem neural kepada pesakit ALS

GERMANTOWN, Md., 4 Mei (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Neuralstem, Inc. (Nasdaq:CUR), syarikat biofarmaseutikal yang membangunkan rawatan baharu untuk penyakit sistem saraf hari ini mengumumkan keputusan kajian yang diterbitkan dalam Annals of Clinical and Translational Neurology yang menyokong potensi sel stem neural daripada saraf tunjang (HSSC) transplan untuk menstabilkan fungsi pesakit sklerosis lateral amiotrofik (ALS). Penerbitan tersebut boleh didapati di sini. 

Manuskrip tersebut bertajuk “Dapatan Transplantasi Sel Stem Fasa 1/2 Jangka Panjang dalam Sklerosis Lateral Amiotrofik” ditulis oleh pengarang senior Penyiasat Utama Kajian, Eva Feldman, MD, PhD, Russell N. DeJong, Profesor Neurologi di University of Michigan. Ia menilai kesan transplan HSSC dalam dapatan fungsian, seperti yang diukur menggunakan skala ALSFRS-R dan pada statistik komposit yang menggabungkan dapatan fungsian dan kemandirian. Hasil yang dinilai dengan kawalan yang dipadankan daripada dua set data terdahulu menunjukkan skor ALSFRS-R yang lebih baik pada 24 bulan, serta skor komposit fungsian/kemandirian dalam subjek yang menerima HSSC. Skala Penilaian Fungsian ALS-Dipinda (ALSFRS-R) ialah borang soal selidik sah yang menilai fungsi fizikal dalam menjalankan aktiviti kehidupan harian (ADLs).

“Kami berharap untuk melengkapkan kajian berbilang pusat Fasa 2b/3 yang lebih besar,” kata Dr. Feldman.

“Data ini menggalakkan dan menandakan yang sel stem neural daripada saraf tunjang manusia mampu memberikan manfaat fungsi kepada pesakit ALS,” kata Rich Daly, Ketua Pegawai Eksekutif Neuralstem. “Kami berterima kasih kepada subjek yang menyertai ujian ini serta klinisian dan pengasuh yang menjalankan ujian. Data susulan jangka panjang ini sangat berharga untuk kami mereka kajian klinikal Fasa 2b/3 bagi menilai calon terapi sel Neuralstem, NSI-566 dengan lebih lanjut dalam populasi pesakit ini.”

Kajian peningkatan dos label terbuka Fasa 1 dan 2 dijalankan di University of Michigan di Ann Arbor, Emory University di Atlanta dan Harvard Medical School di Boston. 30 subjek disenaraikan dan objektif utamanya adalah untuk menilai keselamatan transplan intraspina HSSC sambil mengukur titik hujung kemandirian dan fungsian. Penerbitan sebelum ini daripada penyiasat tersebut telah memutuskan bahawa rawatan itu selamat.

Perihal Sklerosis Lateral Amiotrofik (ALS)

ALS ialah penyakit progresif yang memberi kesan terhadap sel saraf atau neuron dalam otak dan saraf tunjang yang menyebabkan degenerasi dan akhirnya atrofi otot sekeliling. Apabila keadaan pesakit bertambah teruk, neuron motor mati dan otak tidak mampu lagi mengawal otot yang terlibat. Semakin lama, pesakit hilang keupayaan untuk bercakap, makan, bergerak dan bernafas, akhirnya menyebabkan kematian. Menurut Persatuan ALS, sebanyak lebih 6,000 orang di A.S. dianggarkan dikesan dengan ALS setiap tahun dengan sebanyak 15 kes baharu setiap hari menjadikan jumlah lebih kurang 20,000 rakyat Amerika mempunyai penyakit tersebut pada setiap masa. Pada masa ini, belum ada penawar atau rawatan yang boleh menghentikan atau membalikkan kemaraan penyakit tersebut.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=11106

No comments:

Post a Comment