Friday, December 8, 2023

PENGUJI GENETIK GENE SOLUTIONS MENJADI PELOPOR DALAM MEMPROMOSI PENJAGAAN PENCEGAHAN DI ESMO ASIA 2023

HANOI, Vietnam, 7 Dis (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Firma pengujian genetik terkemuka Vietnam, Gene Solutions, yang pakar dalam pengesanan kehadiran penyakit tertentu berdasarkan penanda genetik, memberikan kesan yang luar biasa di Kongres ESMO Asia 2023, salah satu persidangan onkologi paling berprestij yang diadakan di Singapura pada 1 hingga 3 Disember.

ESMO Asia merupakan tempat pakar, pemimpin pendapat utama dan persatuan onkologi antarabangsa yang unggul bertemu setiap tahun untuk membentangkan dan membincangkan penemuan saintifik dan klinikal terkini dalam bidang onkologi di rantau Asia Pasifik dan dunia.

Sebagai satu-satunya wakil Asia Tenggara di kongres 2023, Gene Solutions mengemukakan pencapaian mereka dalam Penjujukan generasi seterusnya (NGS), membentangkan langkah penting yang seterusnya dalam perubatan diperibadikan dalam rawatan kanser. Pasukan penyelidikan dan pembangunan membentangkan lima laporan, termasuk pembentangan lisan dan empat poster yang mengilustrasikan manfaat klinikal pengujian genetik untuk penyaringan dan penjejakan kanser. Dua pembentangan telah diberi Anugerah Merit Pelancongan.

Gene Solutions telah membuat pencapaian yang mengagumkan di rantau ini, bercawangan di Vietnam, Thailand, Filipina, Malaysia, Indonesia dan kini Singapura. Makmal keenam mereka yang dibuka baru-baru ini di Singapura menunjukkan pengiktirafan dan kerjasama yang jelas daripada syarikat global ini. Mereka juga telah menganjurkan mesyuarat dengan tema "Satu penyelesaian Sehenti untuk semua pesakit kanser," menggabungkan pakar-pakar dari enam negara Asia Tenggara.

Pada awal 2023, kejayaan penyelidikan klinikal Gene Solutions telah diiktiraf di Kejayaan Cemerlang ASCO di Jepun, meraih dua Anugerah Abstrak Kejayaan Cemerlang ASCO. Mereka terpilih untuk sidang akhbar penting bagi menonjolkan hasil luar biasa kajian pensahihan klinikal mereka, K-DETEK.

Syarikat perintis ini mempunyai misi untuk menangani penyakit ini dan menambah baik penjagaan pesakit di Asia Tenggara. Syarikat ini telah membangunkan Penyaringan untuk Kehadiran Tumor melalui Pemetilan dan Saiz (SPOT-MAS) - satu taksiran berdasarkan biopsi cecair pelbagai mod yang boleh mengesan lima jenis kanser paling lazim (kanser hati, payudara, kolorektum, gastrik, paru-paru).

Pada April 2022, pensahihan analisis yang pertama ujian SPOT-MAS telah dijalankan pada satu kelompok seramai 738 pesakit, 1550 individu sihat dan diterbitkan dalam jurnal terkemuka, eLife (eLife.89083.2). Ini membuktikan keupayaan SPOT-MAS untuk mengesan pesakit kanser dengan kecenderungan 72.4% dan kepersisan 97.0%. Dengan produk seperti SPOT-MAS, OncoGS, K-TRACK, K-4CARE, Gene Solutions menerajui penggunaan teknologi biopsi cecair bagi menyokong penyaringan, diagnosis, membimbing dan memantau rawatan untuk pelbagai jenis kanser.

Gene Solutions telah diasaskan bersama pada 2017 oleh Dr. Nguyen Hoai Nghia (CEO), Dr. Nguyen Huu Nguyen (Timbalan CEO) dan Dr. Giang Hoa (Ketua R&D). Mereka mempunyai latar belakang yang kukuh dalam bidang genetik, biologi kanser, perubatan klinikal, bioteknologi.

Setelah menamatkan pengajian biologi kanser dan genetik di AS, Dr. Nghia berharap untuk mewujudkan teknologi canggih di Vietnam. Pada masa itulah timbulnya idea "Gene Solutions". Matlamat mereka adalah untuk mencipta penyelesaian yang lebih boleh dicapai, mampu milik, dan boleh dicapai secara meluas, dan dengan itu memanfaatkan berjuta-juta orang di Asia Tenggara.

“Membentangkan kajian kami di acara unggul ini buat pertama kali merupakan satu pengalaman yang mengujakan, dan ganjaran yang diberikan atas usaha kami merupakan satu penghormatan. Kami berbangga dengan perjalanan enam tahun kami di Vietnam membangunkan NGS. Gene Solutions menerajui satu perubahan paradigma yang amat diperlukan dalam penjagaan kesihatan dengan menerima pembangunan yang terkini dalam kajian genetik, menggalakkan penjagaan pencegahan, dan memotivasikan orang ramai untuk mengawal kesihatan mereka,” kata Dr. Nguyen Huu Nguyen. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17734

No comments:

Post a Comment