Saturday, October 21, 2023

PENYAHKARBONAN KELULI UNTUK MENTAKRIFKAN SEMULA RANTAIAN BEKALAN MENJELANG 2050

Laporan Wood Mackenzie mengatakan hab logam baharu akan muncul apabila industri keluli mempercepatkan usaha pengurangan karbon

LONDON dan HOUSTON dan SINGAPURA, 20 Okt (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) --
 Menurut laporan Horizons terkini dari Wood Mackenzie, industri keluli akan mengalami transformasi yang signifikan apabila usaha penyahkarbonan dipercepatkan. Tajuk -Metalmorphosis: cara penyahkarbonan sedang mengubah industri besi dan keluli. Laporan ini menyoroti kemunculan hab logam baharu dan pembentukan semula pengeluaran keluli dan model perdagangan global.

Laporan terbaru Wood Mackenzie mengatakan teknologi relau arka elektrik (EAF), peningkatan penggunaan stok suapan hijau dan dasar karbon yang berkembang akan memainkan peranan penting dalam transformasi ini. Akaun pengeluaran EAF intensif rendah karbon untuk 28% daripada output keluli global, dijangka meningkat kepada 50% menjelang 2050. Pelaburan sebanyak AS$130 bilion akan diperlukan untuk mencapai matlamat ini.

Peralihan ke arah keluli intensif karbon yang kurang akan meningkatkan permintaan stok suapan yang lebih hijau seperti DRI (Besi Terkurang Langsung) dan sekerap gred tinggi. Wood Mackenzie meramalkan syer stok suapan ini dalam jumlah permintaan logam akan meningkat dari 36% kepada 54% menjelang 2050, menjurus kepada pengeluaran baharu, pemprosesan dan hab perdagangan untuk besi dan sekerap rendah karbon.

Kenaikan pengeluaran dan perdagangan DRI akan mewujudkan peluang pelaburan dan pendapatan merentasi rantaian nilai. Wood Mackenzie meramalkan kapasiti DRI akan digandakan dalam tempoh 30 tahun, dan memerlukan kira -kira AS$80 bilion pelaburan. Ramalan ini tidak termasuk pelaburan yang berpotensi dalam hidrogen hijau, peleburan untuk DRI kelas rendah, hab pelet dan penghantaran.

Wood Mackenzie menunjukkan lokasi pusat Besi Terkurang Langsung (DRI) hijau yang baharu akan ditentukan berdasarkan proksimiti pengeluaran hidrogen rendah karbon. Ini amat penting memandangkan ketidakpastian yang mengenai pengangkutan dan penyimpanan hidrogen yang diniagakan. Timur Tengah dan Australia berada di kedudukan yang baik untuk memanfaatkan peluang ini dan bilangan projek di rantau ini semakin meningkat.

Kualiti akan diutamakan berbanding kuantiti kerana kos keluli rendah karbon meningkat. Dalam pasaran dengan harga karbon yang tinggi, pengimportan DRI hijau untuk mengeluarkan keluli karbon rendah menggunakan EAF akan lebih menguntungkan daripada pengimportan keluli siap daripada pengeluar pelepasan intensif seperti China dan India.

Penyahkarbonan industri besi dan keluli, kini menyumbangkan kira-kira 8% daripada pelepasan karbon global, ialah matlamat yang mencabar tetapi boleh dicapai. Dengan tahap sokongan pelaburan dan dasar yang betul, transformasi ini mempunyai potensi untuk mentakrifkan semula model perdagangan dan rantaian nilai.

Nota Editor:
Baca Maklumat Lanjut di sini. Untuk permintaan laporan dan pengaturan wawancara dengan penulis, sila hubungi Pasukan Media Hubungan Wood Mackenzie.

Perihal Wood Mackenzie
Wood Mackenzie ialah perniagaan cerapan global untuk pembaharuan, tenaga dan sumber semula jadi. Berpandukan data. Diperkasakan manusia. Dalam revolusi tenaga, perniagaan dan kerajaan memerlukan cerapan yang boleh dipercayai dan boleh diambil tindakan untuk memimpin peralihan ke masa depan yang mampan. Itulah sebabnya kami meliputi keseluruhan rantaian bekalan dengan keluasan dan kedalaman yang tiada tandingannya, disokong oleh pengalaman lebih daripada 50 tahun dalam sumber semula jadi. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17566

No comments:

Post a Comment