Tuesday, October 17, 2023

FORUM ORANG KURANG UPAYA ASEAN 2023 MENGHASILKAN PERAKUAN MAKASSAR UNTUK ORANG KURANG UPAYA

Jakarta, Indonesia, 16 Oktober, 2023 /Antara News Agency-AsiaNet/--
 
Forum Orang Kurang Upaya ASEAN telah menghasilkan "Perakuan Makassar" untuk mengukuhkan komitmen bagi memperkasakan orang kurang upaya, merealisasikan keterangkuman, dan mengangkat martabat orang kurang upaya. Saranan ini telah dihasilkan pada Forum Peringkat Tinggi ASEAN mengenai Pembangunan Inklusif dan Perkongsian Orang Kurang Upaya selepas tahun 2025 di Makassar pada 10-12 Oktober 2023.

Syor-syor itu telah dikemukakan selepas negara-negara anggota ASEAN yang mengambil bahagian yang diketuai oleh Indonesia merumuskan satu draf cadangan. Forum itu yang dihadiri oleh kira-kira 200 orang peserta, merupakan satu daripada siri Sidang Kemuncak ASEAN di bawah jawatan pengerusi Indonesia. Selain negara anggota ASEAN, terdapat juga peserta dari Amerika Syarikat, England, Australia, serta dari Sekretariat ASEAN, pelbagai pertubuhan untuk orang kurang upaya, Forum Orang Kurang Upaya ASEAN dan pelbagai rakan yang lain.

Peserta itu bersama-sama merumuskan strategi yang berinovatif untuk merealisasikan keterangkuman sosio-serantau, memperkasakan orang kurang upaya, dan mengukuhkan perkongsian. Forum itu berharap agar ASEAN akan menjadi pusat bagi pertumbuhan inklusif yang lestari.

Selepas mengambil masa dua hari untuk membuat rumusan, 10 cadangan telah akhirnya dihasilkan atau dipanggil "Perakuan Makassar". Saranan ini telah dibacakan oleh Pesuruhjaya bagi Suruhanjaya Kebangsaan Mengenai Orang Kurang Upaya (KND), Eka Pratama sebelum penutupan forum itu pada Rabu, 11 Oktober 2023.

10 cadangan tersebut ialah:

Pertama, mempercepatkan pelaksanaan Pelan Induk Pemboleh ASEAN 2025 dengan mengarusperdanakan hak-hak bagi orang kurang upaya di dalam kerjasama ASEAN.

Kedua, seterusnya menyokong kajian semula dan laporan berhubung pelaksanaan Pelan Induk Pemboleh ASEAN 2025 dengan memasukkan penyertaan daripada orang kurang upaya.

Cadangan ketiga, memastikan pembangunan inklusif kurang upaya sebagai satu bahagian asas di dalam Wawasan Komuniti ASEAN 2045.

Keempat, menggalakkan Rakan Dialog ASEAN untuk mengarusperdanakan pemerkasaan dan hak orang kurang upaya melalui kerjasama dengan ASEAN, termasuk di dalam menyediakan infrastruktur inklusif kehilangan upaya.

Kelima, menyediakan dasar-dasar pembangunan dan kebajikan sosial yang lebih berinovatif untuk memperkasa dan melindungi hak-hak bagi orang kurang upaya.

Keenam, Meningkatkan usaha bersama untuk memastikan penyertaan dan akses yang sama bagi orang kurang upaya di dalam perkhidmatan awam dan menghapuskan halangan kepada stigma dan diskriminasi seperti pendidikan, kesihatan, pekerjaan.

Cadangan ketujuh, memperkukuhkan usaha untuk menyediakan data kehilangan upaya yang lebih baik dan lebih inklusif.

Kelapan, memperkukuhkan akses kepada teknologi sokongan berdasarkan kepada keperluan yang sesuai untuk meningkatkan akses kepada pendidikan inklusif, campur tangan kesihatan, pekerjaan dan keusahawanan.

Cadangan kesembilan, memperkukuhkan pemahaman dan kesedaran orang ramai berhubung orang kurang upaya dan hak-hak mereka, serta menentang persepsi negatif, dan menggalakkan sikap saling menghormati dan memahami.

Cadangan kesepuluh, menggalakkan sektor perniagaan untuk komited bagi menggalak  dan melaksanakan model perniagaan dan rantaian nilai yang inklusif bagi kehilangan upaya, serta menyokong akses yang lebih baik bagi orang kurang upaya kepada pekerjaan, termasuk sebagai usahawan.

Selain menyampaikan 10 cadangan, peserta dari negara-negara ASEAN turut merakamkan penghargaan mereka kepada kerajaan Indonesia, khususnya Kementerian Hal Ehwal Sosial kerana mengadakan Forum Peringkat Tinggi ASEAN.

Inklusif Kehilangan Upaya

Dalam ucapan penutupan beliau, Menteri Hal Ehwal Sosial Tri Rismaharini berkata bahawa kemasukan kehilangan upaya adalah satu pendekatan, satu perspektif yang perlu untuk menjadi arus perdana di dalam semua sektor, termasuk pendidikan, kesihatan, pekerjaan, keselamatan politik, perdagangan dan pelaburan.

"Pembangunan inklusif kehilangan upaya memerlukan kerjasama dan bukan bekerja secara berasingan. Kerajaan, sektor swasta dan organisasi orang kurang upaya harus bersinergi dan bekerja bersama-sama," kata Menteri itu.

Menteri itu juga menekankan perlunya untuk mengukuhkan ketersediaan bagi data kehilangan upaya, supaya dasar-dasar dan campur tangan yang sesuai dapat dilakukan. Menteri Hal Ehwal Sosial juga menekankan bahawa keusahawanan dan kemajuan teknologi dan inovasi adalah usaha sebenar untuk memperkasakan orang kurang upaya dan meningkatkan kebebasan mereka.

Tidak kurang pentingnya, Menteri itu menegaskan, "Semua pihak harus bekerjasama untuk meningkatkan kesedaran orang ramai supaya mereka tidak melihat kehilangan upaya itu sebagai satu kecacatan. Masyarakat akan melihat bahawa orang kurang upaya juga boleh menyumbang dan memainkan satu peranan penting di dalam masyarakat."

Tendi Gunawan dari Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) Jakarta berkata bahawa pada masa ini masih terdapat diskriminasi pekerjaan terhadap orang kurang upaya. Namun, jika diberikan peluang, orang dengan kehilangan upaya juga mempunyai kebolehan yang setanding.

Staf Khas kepada Presiden Republik Indonesia Angkie Yudistia berkata, semua orang kurang upaya boleh hidup berdikari. “Semua pihak harus bekerjasama untuk menyediakan peluang dan keyakinan kepada orang kurang upaya untuk bekerja," kata beliau. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17554

No comments:

Post a Comment