Tuesday, June 23, 2020

​KAWASAN BAHARU CHONGQING LIANGJIANG MEMULAKAN USAHA KEDUA

CHONGQING, China, 23 Jun, 2020 /Xinhua-AsiaNet/ --

18 Jun, 2020 menandakan ulang tahun ke-10 bagi penubuhan Kawasan Baharu Chongqing Liangjiang. Menurut Jawatankuasa Pentadbiran Kawasan Baharu Chongqing Liangjiang, KDNK wilayah tersebut meningkat dari 100.2 bilion yuan kepada 339.1 bilion yuan dari tahun 2010 sehingga tahun 2019, untuk berada pada kedudukan ke-4 di antara 19 kawasan baharu nasional China.

Sepanjang dekad yang lalu, konsep bagi pembukaan telah berakar umbi di dalam kesemua aspek bagi pembangunan ekonomi dan sosial untuk kawasan baharu.

Pada November 2019, Majlis Negeri itu telah mempersetujui pembukaan selanjutnya bagi Pelabuhan Guoyuan di Pelabuhan Chongqing untuk menjadikannya sebagai sebuah kawasan terbuka. Ia telah berkembang daripada sebuah halaman penyimpanan di tebing Sungai Yangtze untuk menjadi “pusat pemindahan” dunia dan serta sebagai sebuah titik perhubungan fizikal yang penting di antara Inisiatif Belt and Road dan Kawasan Ekonomi Sungai Yangtze. Kisah Pelabuhan Guoyuan adalah merupakan satu contoh yang baik mengenai pembukaan dan penyertaan pedalaman Chongqing di dalam pasaran global.

​KAWASAN BAHARU CHONGQING LIANGJIANG MEMULAKAN USAHA KEDUA

No comments:

Post a Comment