Saturday, May 9, 2020

HAMPIR SEPARUH DARIPADA EKSPORT DARI THAILAND DILAKUKAN MELALUI BENTUK BAHARU PERDAGANGAN, KATA PUSAT ASEAN-JEPUN

Kertas Kerja “Mod Bukan Ekuiti bagi Perdagangan di ASEAN: Thailand” boleh dimuat turun dari Laman Web AJC. (Grafik: Business Wire)

TOKYO, 8 Mei (Bernama-BUSINESS WIRE) -- 
Perdagangan Thailand tidak lagi berlaku di antara pengeksport dan pengimport bebas, atau di antara intra firma bagi perbadanan transnasional (TNC), tetapi juga melalui mod bukan ekuiti (NEM) bagi pengeluaran. Mod eksport ini telah meningkat, dengan mencapai satu anggaran sekurang-kurangnya $150 bilion dalam barangan dan perkhidmatan, atau 48% daripada jumlah eksport dari Thailand pada tahun 2016, demikian menurut penemuan baharu oleh Pusat ASEAN-Jepun mengenai NEM di dalam laporan (Mod Bukan Ekuiti bagi Perdagangan di ASEAN: Thailand [https://www.asean.or.jp/en/trade-info/nem_papers/]), yang dikeluarkan pada April.

Siaran akhbar ini mempunyai ciri-ciri multimedia. Lihat siaran lengkap di sini: https://www.businesswire.com/news/home/20200506006169/en/

Firma-firma Thailand terlibat di dalam pelbagai jenis NEM, termasuk pertanian kontrak, subkontrak, kontrak pengurusan dan francais. Jenis NEM berbeza mengikut industri.

Industri automotif adalah merupakan satu daripada penjana paling tinggi bagi eksport dan peluang pekerjaan di dalam perniagaan NEM yang terlibat dalam subkontrak. Kedai-kedai serbaneka lazimnya dikendalikan melalui perjanjian francais dan pelesenan.

HAMPIR SEPARUH DARIPADA EKSPORT DARI THAILAND DILAKUKAN MELALUI BENTUK BAHARU PERDAGANGAN, KATA PUSAT ASEAN-JEPUN

No comments:

Post a Comment