Saturday, May 9, 2020

BIOKAWALAN PERTAMA BIOTALYS TERBUKTI KONSISTEN, MEMPUNYAI KEBERKESANAN TINGGI DALAM PROGRAM PERCUBAAN LAPANGAN BUAH-BUAHAN DAN SAYUR-SAYURAN

BioFun-1 memberi penanam mod tindakan yang baharu untuk menangani ketahanan fungisid yang semakin meningkat

Biofungisid inovatif yang mesra alam dengan potensi untuk penggunaan sebelum dan selepas penuaian

GHENT, Belgium, 8 Mei (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) -- Biotalys NV, syarikat perlindungan makanan dan tanaman transformatif, hari ini mengumumkan hasil daripada 100 percubaan lapangan dengan biofungisid pertama dan cemerlangnya, BioFun-1, yang berada pada landasan yang betul untuk dilancarkan di Amerika Syarikat pada tahun 2022, diikuti oleh pengenalan di pasaran global. Membangunkan penyelesaian biokawalan berdasarkan protein generasi baharu, Biotalys bermatlamat untuk membantu para petani melindungi hasil tanaman dan mengurangkan pembaziran makanan dengan menghalang kehilangan tanaman dan melanjutkan perlindungan pasca-penuaian dengan produk yang mampan dan selamat.

Pada tahun 2018, Biotalys mendemonstrasikan bahawa BioFun-1 menyediakan perlindungan yang berdaya saing dan konsisten terhadap Botrytis cinerea apabila dibandingkan dengan fungsi kimia komersial dan mengatasi bahan biologi, dalam berbilang tanaman dan rantau. Pada tahun 2019, syarikat ini mengembangkan lagi program ujiannya yang mengesahkan keberkesanan tinggi dan kekonsistenan berbanding bahan kimia komersial rujukan dan program pengurusan perosak bersepadu (IPM) merentasi berbilang patogen, tanaman dan rantau.

Program percubaan lapangan 2019 berlangsung merentasi Amerika Syarikat dan negara utama Eropah serta merangkumi lebih daripada 50 percubaan keberkesanan terhadap perosak utama seperti Botrytis cinerea dan rabuk berserbuk. Penyakit ini memberikan kesan besar terhadap hasil dan kualiti dalam pelbagai jenis tanaman buah-buahan dan sayur-sayuran, dan bertanggungjawab atas kehilangan makanan yang ketara, sebelum dan selepas penuaian.

Dalam aplikasi solo, biofungisid Biotalys, BioFun-1, menyediakan perlindungan tinggi terhadap berbilang patogen dalam majoriti (lebih daripada 85 peratus) percubaan dibandingkan dengan kawalan yang tidak dirawat. BioFun-1 menunjukkan lengkung respons dos bersih, membolehkan modulasi kadar dos untuk disesuaikan dengan keadaan tekanan penyakit. Di bawah tekanan penyakit yang teruk, kadar dos yang lebih tinggi memberikan perlindungan yang boleh dibandingkan kepada rujukan bahan kimia tanpa cabaran sisa terdapat penanam.

Dalam 89% percubaan, program IPM dengan BioFun-1 dalam kitaran dengan fungisid komersial yang dilakukan selaras dengan program IPM bahan kimia standard, menghasilkan hasil, kualiti buah-buahan dan hayat simpanan pasca-penuaian yang dapat dibandingkan sementara sisa bahan kimia dikurangkan sehingga 68%.

Foto yang disertakan dengan pengumuman ini boleh didapati di https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/956a8073-bce8-414e-80dd-21d8081755b5

Hans-Jürgen Rosslenbroich, penasihat bebas kepada syarikat dengan pengalaman lebih daripada 30 tahun dalam pembangunan produk, termasuk bahan biologi, mengomen, “Mod tindakan yang berinovatif Biotalys baharu mempamerkan kawalan yang bergantung pada dos bagi penyakit tumbuhan yang mempengaruhi ekonomi seperti Botrytis dan rabuk berserbuk dalam percubaan lapangan terbuka. Kawalan bergantung pada kadar dos bagi penyakit tumbuhan di percubaan lapangan jarang dapat dilihat dengan bahan biologi, terutamanya apabila berdasarkan organisma hidup, merupakan langkah penting dalam proses pembangunan dan boleh menjadi pembeza unik untuk biofungisid inovatif Biotalys.”

Foto yang disertakan dengan pengumuman ini boleh didapati di https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/3b1039e3-a70b-40fc-9be0-24a0dbd75240

Program percubaan lapangan seterusnya sudah dalam proses. Merentasi lebih daripada 150 percubaan lapangan dalam pelbagai tanaman dan keadaan persekitaran yang berbeza di Eropah, Afrika Utara, dan Amerika Syarikat, program percubaan lapangan 2020 akan menyokong pakej data keberkesanan kawal selia dan akan berfokus pada aktiviti intrinsik biofungisid, pengesahan dan ciri-ciri keberkesanan lapangan, dan impak kedudukan akhir musim dalam buah-buahan dan sayur-sayuran yang dituai. Program percubaan lapangan ini melengkapi kajian keselamatan produk berterusan yang akan menyokong dosier pendaftaran yang bakal diserahkan lewat tahun ini di Amerika Syarikat dan Eropah, serta pembangunan dan pelaksanaan rantaian bekalan produk.

Luc Maertens, COO Biotalys, menambah lagi, “Hasil ini menunjukkan dengan jelas potensi unik platform teknologi berkuasa kami untuk menyampaikan penyelesaian perlindungan makanan dan tanaman baharu. Biofungisid pertama kami menyediakan produk tindakan baharu yang boleh diharap untuk memaksimumkan hasil buah-buahan dan sayur-sayuran yang berkualiti tinggi. Hayat simpanan yang dilanjutkan bagi buah-buah dan sayur-sayuran yang sedap dan menarik dengan tahap sisa yang berkurangan secara ketara menambahkan nilai ketara dengan menangani keperluan untuk kedua-dua pengguna dan penanam, mengurangkan sisa makanan dan melindungi eksport global.”

Perihal Biotalys

Biotalys merupakan syarikat perlindungan makanan dan tanaman berkembang pesat dan transformatif yang membangunkan penyelesaian biokawalan berdasarkan protein generasi baharu, membentuk masa hadapan bekalan makanan yang mampan dan selamat. Berdasarkan platform teknologi perintisnya, Biotalys berkenaan telah membangunkan rangkaian luas bagi produk yang berkesan dan selamat yang menangani perosak tanaman dan penyakit utama merentasi keseluruhan rantaian nilai, daripada tanah sehinggalah dihidangkan. Menggabungkan ciri-ciri berprestasi tinggi dan kekonsistenan bahan kimia dengan profil keselamatan bersih bahan biologi, Biotalys menyediakan agen perlindungan tanaman ideal untuk penggunaan sebelum dan selepas penuaian. Biotalys ditubuhkan pada tahun 2013, sebagai sampingan daripada VIB (Institut Flanders untuk Bioteknologi) dan telah mengumpul €61 juta ($66m USD) setakat ini daripada pelabur antarabangsa pakar. Syarikat berpangkalan di kelompok bioteknologi di Ghent, Belgium. Maklumat lanjut boleh ditemui pada www.biotalys.com.


Untuk maklumat lanjut, sila hubungi

Marieke Vermeersch
Perunding Komunikasi Korporat Biotalys
T: +32 (0)479 490 603
E: marieke.vermeersch@biotalys.com

Erica Camilo
Connexa Communications untuk Biotalys
T: +1 (610) 639 5644
E: Erica@connexacommunications.com

Sumber: Biotalys

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=13380

No comments:

Post a Comment