Sunday, February 21, 2016

Program Kesatria 1Malaysia Bakal Beri Impak Ekonomi Sebanyak RM1.6 Bilion

PETALING JAYA, 20 Feb (Bernama) -- Program Kesatria 1Malaysia yang diperkenalkan pada 2012 telah menjana 85 konvensyen utama antarabangsa dan bakal memberi impak ekonomi yang dianggarkan sebanyak RM1.6 bilion serta menarik lebih 150,000 delegasi ke negara ini.

Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Tan Sri Dr Ong Hong Peng berkata sumbangan Kesatria, satu program di bawah Biro Konvensyen dan Pameran Malaysia (MyCEB), amat dihargai.

"Dijangkakan konvensyen-konvensyen berkenaan akan membantu meningkatkan kedudukan Malaysia pada skala global dan menyumbang kepada sasaran pelancongan perniagaan kita sebanyak RM3.9 juta kepada pendapatan negara kasar pada 2020," katanya ketika berucap pada majlis 'Kesatria Assembly 005' di sini hari Sabtu.

Antara acara kemuncak majlis itu ialah pengenalan lima Kesatria yang baru dilantik bagi 2016 serta 12 persidangan dunia akan datang untuk tahun ini dan sehingga ke 2020.

Program 1Malaysia Kesatria direka untuk menghargai usaha dan sumbangan pemimpin industri dan institusi masing-masing yang memilih untuk membida dan menjadi tuan rumah konvensyen antarabangsa dan acara perniagaan utama.

Ong berkata konvensyen ini akan melengkapkan usaha kementerian dalam mencapai 30.5 bilion ketibaan pelancong dan RM103 bilion dalam pendapatan pelancongan pada tahun ini.

MyCEB ditubuhkan pada 2009 oleh kementerian untuk mengukuhkan lagi kedudukan dan jenama pelancongan perniagaan Malaysia bagi pasaran acara perniagaan antarabangsa.

-- BERNAMA


No comments:

Post a Comment