Tuesday, March 12, 2024

MALAYSIA BUAT KEMUNCULAN BERSEJARAH HOSPITAL TERBAIK DUNIA 2024 OLEH NEWSWEEK

Memantapkan Kedudukannya sebagai Hab Pelancongan Perubatan Terkemuka

KUALA LUMPUR, Malaysia, 11 Mac (Bernama-GLOBE NEWSWIRE) --
 Dalam pencapaian monumental negara, dua hospital Malaysia diiktiraf Hospital Terbaik Dunia 2024 dalam Newsweek & Statista. Ini menandakan kemasukan julung kali Malaysia, menandakan detik penting dalam perjalanannya ke arah menjadi peneraju global dalam pelancongan perubatan.

Hospital yang tersenarai, Gleneagles Kuala Lumpur dan Pusat Perubatan Sunway adalah ahli Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia (MHTC) yang dihormati, menunjukkan komitmen teguh hospital untuk meningkatkan kualiti penjagaan kesihatan dan menarik pesakit antarabangsa dengan menyediakan penjagaan yang luar biasa dan kemudahan bertaraf dunia kepada pesakit dari seluruh dunia.

Lebih 80,000 profesional perubatan, termasuk doktor, pengurus hospital dan pakar penjagaan kesihatan dari 30 negara, menyertai dalam tinjauan itu. Proses penilaian yang ketat melibatkan pengesyoran berdasarkan kepakaran, pengalaman, pengiktirafan rakan setara, hasil pesakit, kebersihan, keselamatan pesakit dan teknologi perubatan termaju. Kemasukan dalam Tinjauan Hospital Terbaik Dunia ini menekankan standard luar biasa institusi penjagaan kesihatan Malaysia dan reputasi mereka yang semakin meningkat dalam kalangan komuniti perubatan global.

Selain itu, MHTC juga berbesar hati mengumumkan bahawa 20 daripada 30 hospital yang berjaya disenaraikan dalam senarai Hospital Terbaik Dunia 2024 (Malaysia) adalah hospital ahli MHTC. Hospital-hospital tersebut ialah:

Pusat Perubatan Ara Damansara
Hospital Aurelius Nilai
Hospital Beacon
Hospital Gleneagles Pulau Pinang
Gleneagles Kuala Lumpur
Institut Jantung Negara – Kardiologi
Hospital Island
Hospital Pakar KPJ Ampang Puteri
Hospital Pakar KPJ Damansara
Hospital Pakar KPJ Johor-Kardiologi, Onkologi & Kesuburan
Hospital Pakar KPJ Pulau Pinang
Hospital Pakar KPJ Puteri 
Pusat Perubatan Mahkota 
Hospital Pantai Ayer Keroh 
Hospital Pantai Kuala Lumpur 
Hospital Pantai Pulau Pinang 
Pusat Perubatan ParkCity 
Hospital Adventist Pulau Pinang 
Pusat Perubatan Prince Court 
Pusat Perubatan Subang Jaya 
Pusat Perubatan Sunway

Dr. Mohamed Ali Abu Bakar, Ketua Pegawai Eksekutif MHTC, melahirkan perasaan teramat bangga atas pencapaian ini, dengan menyatakan, “Pengiktirafan ini berfungsi sebagai bukti dedikasi dan kepakaran profesional penjagaan kesihatan kami, serta kemajuan berterusan yang dibuat dalam infrastruktur penjagaan kesihatan dan protokol penjagaan pesakit kami. Ia mengukuhkan kedudukan Malaysia dengan ketara sebagai destinasi utama untuk pelancongan perubatan. Pesakit antarabangsa kini boleh berasa yakin memilih Malaysia untuk perkhidmatan penjagaan kesihatan berkualiti tinggi, berpatutan dan diiktiraf antarabangsa yang disampaikan dengan belas kasihan dan sensitiviti budaya.”
 
Kemasukan dalam tinjauan berprestij ini melangkaui pengiktirafan semata-mata. Ia menyediakan peluang strategik kepada Malaysia untuk mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai destinasi pilihan pelancongan perubatan. Dengan memanfaatkan pengiktirafan ini secara strategik, Malaysia boleh menarik lebih ramai pesakit dari seluruh dunia yang mencari rawatan perubatan terbaik serta pengalaman budaya yang diperkayakan. Hubungan simbiotik ini bukan sahaja meningkatkan ekonomi tetapi juga meningkatkan reputasi global Malaysia sebagai destinasi menyeluruh untuk penjagaan kesihatan dan pelancongan.

Pencapaian penting ini membuka jalan untuk kemajuan berterusan dalam sektor penjagaan kesihatan Malaysia, menarik pelaburan, memupuk inovasi, dan akhirnya meningkatkan pengalaman keseluruhan pesakit. Dengan komitmen terhadap kecemerlangan dan reputasi antarabangsa yang semakin berkembang, Malaysia bersedia untuk menjadi pilihan utama bagi pengembara penjagaan kesihatan yang mencari rawatan perubatan yang terunggul dan nilai yang luar biasa.

Senarai penuh Hospital Terbaik Dunia boleh didapati di sini https://www.newsweek.com/rankings/worlds-best-hospitals-2024 manakala senarai Hospital Terbaik Dunia (Malaysia) boleh didapati di sini https://www.newsweek.com/rankings/worlds-best-hospitals-2024/malaysia

Untuk maklumat lanjut tentang Penjagaan Kesihatan Malaysia dan perkhidmatannya, sila layari https://malaysiahealthcare.org/ atau lawati suapan sosial kami di: www.facebook.com/MHTCMalaysia atau di LinkedIn (Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia). 

Untuk pertanyaan media: 

Chandrika Bhaskaran

Pengurus Kanan, Komunikasi
Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia
chandrika.b@mhtc.org.my  

Falliq Effendy
Pengurus, Komunikasi
Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia
m.falliq@mhtc.org.my

PERIHAL MAJLIS PELANCONGAN PENJAGAAN KESIHATAN MALAYSIA

Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia (MHTC) ialah sebuah agensi kerajaan di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia yang telah diamanahkan dengan tanggungjawab untuk mengurus senario pelancongan kesihatan negara, menjadikannya industri perkhidmatan eksport utama. Ditubuhkan pada tahun 2009, MHTC berusaha untuk menyelaraskan pemain industri dan penyedia perkhidmatan dalam memudahkan cara dan mengembangkan industri pelancongan penjagaan kesihatan Malaysia di bawah jenama “Penjagaan Kesihatan Malaysia” dengan matlamat menjadikan Malaysia destinasi penjagaan kesihatan global yang terkemuka. MHTC bekerjasama rapat dengan lebih 90 kemudahan penjagaan kesihatan swasta di Malaysia, yang merupakan ahli berdaftar MHTC. 

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17974

No comments:

Post a Comment