Friday, February 9, 2024

SUKAN SAUDI UNTUK SEMUA PERSEKUTUAN MENGUMUMKAN LOKASI ARENA KERAJAAN BAHARU UNTUK MARATON KETIGA RIYADH

 

Sukan Saudi untuk Semua Persekutuan mengumumkan lokasi Arena Kerajaan baharu untuk Maraton Riyadh ketiga (Foto: AETOSWire) 

RIYADH, Arab Saudi, 6 Feb (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Sukan Saudi untuk Semua Persekutuan (SFA) telah mengumumkan bahawa lokasi permulaan dan penamat untuk Maraton Riyadh yang ketiga, yang berlangsung pada 10 Februari, disokong oleh Kementerian Sukan, akan berlangsung di Arena Kerajaan yang baru dibina.

Maraton Riyadh telah muncul sebagai salah satu acara sukan yang paling dinanti-nantikan di negara ini, menjadikan Arena Kerajaan lokasi yang sempurna untuk memulakan dan menamatkan perlumbaan lebuh raya yang menarik ini. Pada tahun 2023, maraton telah menarik 15,000 pelari daripada 128 negara, dengan peratusan rakyat Saudi mencapai 61.6%. Pengukuran juga diambil pada tahun 2023 untuk mengesahkan maraton sebagai Perlumbaan Lebuh Raya Label Olahraga Dunia.

Titik permulaan dan penamat ialah Jalan Imam Saud bin Faisal, bertentangan Arena Kerajaan, untuk larian maraton penuh (42.2km), separuh maraton (21.1km), 10k untuk mereka yang berumur 17 tahun ke atas dan larian 4k untuk pemula, keluarga dan kanak-kanak. Kawasan ‘Perkampungan Maraton’ juga akan disediakan di Dataran Arena Kerajaan selama dua hari - 9-10 Februari - untuk menawarkan gerai makanan dan minuman, pilihan hiburan dan pelbagai aktiviti kecergasan dan kesejahteraan.

Laluan 21.1k telah ditanda melalui jalan-jalan di Riyadh, bersedia untuk peserta separuh maraton dan maraton, mengambil mercu tanda bandar utama, seperti Diriyah dan Wadi Hanifa – mereka yang berlari sejauh 42.2km akan mengelilingi ini dua kali. Kemudian laluan 10k akan berada di utara bandar, melepasi Wonder Garden dan Boulevard World, dengan larian 4k mengisi jurang antara ini dan laluan 21.1k yang lebih besar.

Shaima Saleh Al-Husseini, Pengarah Urusan SFA, berkata: “Kami berbesar hati untuk mengalu-alukan kembali Maraton Riyadh, dan menggabungkan tempat sukan terbaru di bandar ini, Arena Kerajaan. Kami menjangkakan acara tahun ini menjadi yang terbesar dan terbaik, membantu kami memenuhi mandat kami untuk melibatkan lebih ramai penduduk Kerajaan dalam aktiviti fizikal.”

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=17875

No comments:

Post a Comment