Wednesday, April 5, 2023

BANDAR RAYA EKO TIANJIN CHINA-SINGAPURA MEMUPUK BANGUNAN HIJAU DAN INDUSTRI PEMBANGUNAN


TIANJIN, China, 4 April, 2023 /Xinhua-AsiaNet/--

Bandar raya Eko Tianjin China-Singapura ialah zon demonstrasi pembangunan hijau kebangsaan yang pertama di China, dengan kesemua bangunannya mencapai standard pembinaan hijau, sekali gus menandakan penumpuan terbesar bagi bangunan-bangunan hijau di negara itu.
 
Bandar raya Eko itu mempunyai 126 projek dengan pengenalan bangunan hijau kebangsaan, dan 92% daripada mereka mempunyai penarafan bintang tinggi. Ia telah melancarkan dasar-dasar insentif untuk bangunan hijau, dan membentuk sebuah sistem pengurusan sepanjang hayat, sebuah sistem standard dan sebuah sistem penilaian. Keluasan bagi bangunan hijau di zon itu telah mencapai 23.97 juta meter persegi, menurut Jawatankuasa Pengurusan bagi Bandar raya Eko Tianjin China-Singapura.

Bandar raya Eko itu berminat untuk mempromosikan bangunan pasang siap dan pasif, dan meneruskan usaha untuk memanfaatkan teknologi bangunan dengan penggunaan tenaga ultra rendah atau sifar, bangunan berstruktur kayu dan bangunan modular. Ia telah menarik lebih daripada 3,000 bangunan hijau dan perusahaan dan institusi pembangunan, untuk membentuk satu rantaian perindustrian yang lengkap yang meliputi daripada hartanah kepada pembuatan pintar dan perkhidmatan penjimatan tenaga.

Pangkalan Pembuatan Pintar Qizhi Binhai telah memulakan pembinaan pada tahun ini dan ia dijangka siap pada penghujung tahun 2024. Apabila siap kelak, projek itu akan menyediakan satu platform pembangunan yang luas untuk industri bangunan dan pembangunan hijau bagi Bandar raya Eko itu.

Pada Disember 2021, insurans liabiliti prestasi bangunan hijau yang pertama di Tianjin telah diperkenalkan di Bandar raya Eko itu, untuk memulakan perkhidmatan jaminan kewangan hijau bagi pembinaan bangunan-bangunan hijau di rantau itu.
 
Sumber: Jawatankuasa Pengurusan bagi Bandar raya Eko Tianjin China-Singapura.

Pautan Lampiran Imej:
 
   Pautan: http://asianetnews.net/view-attachment?attach-id=439527
 
   Kapsyen: Bandar raya Eko Tianjin China-Singapura 

No comments:

Post a Comment