Friday, December 1, 2017

EASTSPRING UMUMKAN AGIHAN PENDAPATAN BAGI DANA BON ASIA

KUALA LUMPUR, 30 Nov (Bernama) -- Eastspring Investments Bhd hari ini mengumumkan agihan pendapatan kasar sebanyak 1.08 sen seunit untuk Eastspring Investments Asian High Yield Bond Fund.

Kadar pengagihan bagi dolar US dan dolar Australia, masing-masing sebanyak 1.02 sen dan 1.5 sen.

Dana tersebut merupakan dana suapan borong yang bertujuan memaksimumkan pendapatan dan pertumbuhan modal dengan melabur ke dalam Eastspring Investments  - Asian High Yield Bond Fund yang kemudian membuat pelaburan dalam bon-bon berhasil tinggi Asia.

Eastspring dalam satu kenyataan hari ini, berkata pasaran bon Asia berhasil tinggi telah memberikan pulangan yang menarik.

"Kesan positif daripada bon Asia berhasil tinggi terus menarik pelabur dan peningkatan dalam pertumbuhan ekonomi di seluruh pasaran negara membangun dan baru muncul dalam tahun ini, termasuk kebimbangan yang semakin berkurangan ke atas kejatuhan ekonomi China, turut menyumbang kepada sentimen pelabur," katanya.

Bon kedaulatan yang berhasil tinggi menjadi pelaburan terbaik sepanjang tahun kepada tarikh, diterajui oleh Mongolia dan Sri Lanka.

Manakala, bon korporat berhasil tinggi Indonesia mencatatkan prestasi terbaik di luar sektor bon-bon kedaulatan dan bon perindustrian China juga turut memberikan pulangan yang menguntungkan dalam tempoh dari tahun hingga tarikh.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment