Tuesday, September 24, 2024

TINJAUAN PENGGUNA PERTENGAHAN TAHUN NIELSENIQ: PANDUAN UNTUK TAHUN 2025 DIDEDAHKAN PEMANGKIN KEPADA PERUBAHAN DALAM PENEGAK UTAMA MERENTASI INDUSTRI




• Peningkatan dalam bidang keusahawanan, dengan 64% responden secara aktif mencari aliran pendapatan tambahan
• Keputusan membeli semakin banyak dipengaruhi oleh AI, dengan 40% pengguna bersedia menggunakan AI untuk meningkatkan keputusan membeli-belah harian
• Pemangkin Makro 2025: Kesediaan AI, kesan berterusan GLP-1, perkembangan saluran omni dan kos komoditi


CHICAGO, 24 Sept (Bernama-BUSINESS WIRE) -- NielsenIQ (NIQ), syarikat risikan pengguna global yang terkemuka di dunia, telah mengeluarkan Tinjauan Pengguna Pertengahan Tahun yang dinanti-nantikan: Laporan panduan untuk tahun 2025, mengenal pasti pemangkin makro merentasi industri. Kajian pandang ke hadapan mendapati pengguna terus tekad dan berdaya tahan meskipun menghadapi ketidakpastian, menyediakan pelan hala tuju strategik untuk peruncit yang ingin memenangi hati pengguna dalam tempoh 12–18 bulan akan datang dan seterusnya.

Laporan itu menjangkakan bahawa pengguna global akan membelanjakan $3.2 trilion lebih banyak pada tahun 2025, mewakili hampir 6% pertumbuhan berbanding tahun 2024, menurut World Data Lab.

Dengan ekonomi global sedang menghadapi cabaran berterusan dan belum pernah berlaku sebelum ini, memahami tingkah laku pengguna telah menjadi misi kritikal bagi perniagaan yang ingin berkembang maju dalam landskap yang sentiasa berkembang. Kajian separuh tahunan NIQ menawarkan analisis menyeluruh mengenai impak peristiwa dan trend ekonomi terhadap keyakinan pengguna, perubahan dalam sikap pengguna dan cerapan penting tentang faktor yang mempengaruhi keputusan pembelian. Laporan itu juga meneroka varians serantau, memberikan analisis mendalam tentang keadaan dinamik rantau Asia Pasifik, Eropah, Amerika Utara, Timur Tengah dan Amerika Latin yang unik.

Dengan ketidakpastian muncul di sekeliling krisis geopolitik, kestabilan ekonomi dan kesihatan alam sekitar, pengguna menjadi berdaya tahan dan berbelanja di tempat yang paling diperlukan. Ini menunjukkan peralihan yang tekad daripada penggunaan secara berhati-hati kepada rela, dengan tumpuan kepada rasa kemakmuran dan kesejahteraan.

“Terdapat peningkatan permintaan untuk cerapan yang dipacu AI berdasarkan kuantiti data terperinci yang besar dan hanya boleh disampaikan oleh NIQ,” kata Tracey Massey, Ketua Pegawai Operasi NIQ. "Meletakkan jari anda pada nadi tingkah laku pengguna semasa dan dijangkakan yang ditanda aras pada peringkat global kini menjadi keperluan minimum untuk mewujudkan dan mengekalkan apa-apa kelebihan daya saing.”

Pemangkin kepada perubahan global pada tahun 2025:

• Kesediaan untuk AI: 40% pengguna akan menerima saranan produk daripada pembantu AI mereka dan 40% akan memanfaatkan AI untuk mengautomasikan dan mempercepat keputusan membeli-belah setiap hari mereka, menjadikannya penting bagi syarikat menilai kemajuan AI yang akan menarik minat pengguna dan menyediakan pilihan untuk membantu pengguna yang lebih tua.
• Peningkatan dan impak ubat GLP-1: 31% pengguna global berkemungkinan menggunakan pengubatan atau ubat untuk membantu penurunan berat badan, tetapi pengubatan GLP-1 akan memacu skop impak yang luas dengan memberikan inspirasi sumber perbelanjaan baharu, mempengaruhi gaya hidup pengguna dan membentuk norma tingkah laku antara perorangan.
• Perkembangan saluran omni: Revolusi perdagangan sosial telah menyebabkan berlaku perkembangan omni, dengan kenaikan sebanyak 11.6% bagi prestasi jualan dalam talian global dan peningkatan gamifikasi, dengan 36% pengguna mengatakan mereka akan berbelanja lebih untuk pembelian kerana pengalaman dalam aplikasi.
• Kos komoditi tumpuan: 60% responden berkata mereka akan membeli sedikit makanan ringan dan produk konfeksi jika harga terus meningkat atau kekal tinggi selama tiga bulan akan datang—respons 'ciciran' tertinggi merentasi semua kategori yang ditinjau. Koko (+128%), Kopi (+43%) dan Susu (+44%) ialah "komoditi tumpuan,” menurut langkah yang diambil oleh Trading Economics, dengan kenaikan harga memberikan impak kepada jumlah jualan kategori/produk berkaitan.

Pembentukan trend terbaik yang dijangkakan untuk perbelanjaan tahun 2025:

• Kebimbangan utama pengguna kekal iaitu kenaikan harga makanan (33%), diikuti dengan peningkatan kos utiliti (20%) dan ancaman kemelesetan ekonomi (19%). Perubahan iklim berada pada kedudukan keempat (14%), disebabkan oleh banyak kejadian cuaca melampau di seluruh dunia.
◦ Majoriti (67%) pengguna yang ditinjau di seluruh dunia mengatakan mereka berkemungkinan menukar atau mencuba jenama baharu kerana harga yang lebih rendah.

• Mereka berhasrat untuk terus mengurangkan perkara yang bukan semestinya perlu seperti aktiviti Makan Di Luar Rumah (OOH) (38%), Hiburan Di Luar Rumah (37%) dan Penghantaran/Bawa Pulang Makanan (36%)​. Dijangkakan dapat melihat penurunan dari segi perbelanjaan untuk aktiviti OOH, manakala pilihan yang rela berkisar dengan Hiburan Di Dalam Rumah (48%) dan perbelanjaan untuk Bersosial/Perjumpaan (46%) berkemungkinan akan dikekalkan pada tahun 2025.
◦ Sementara itu, minat produk label persendirian terus meningkat, dengan 50% pengguna membeli lebih banyak produk label persendirian berbanding sebelum ini. Di samping itu, 40% pengguna global mengatakan bahawa mereka akan beralih kepada produk label persendirian yang mereka gemari, walaupun harganya lebih mahal.

• Pengguna Amerika Utara paling berasa bimbang tentang kenaikan kos perumahan, manakala konflik global menjadi kebimbangan utama bagi Afrika, Timur Tengah dan Eropah.
◦ Kadar inflasi bulanan barangan pengguna yang dibungkus (CPG) terus perlahan di seluruh negara, turun kepada kurang daripada 2% pertumbuhan tahun ke tahun (YoY). Pada peringkat serantau, inflasi CPG juga dalam trend menurun, tetapi kekal lebih tinggi daripada purata di Amerika Latin dan Afrika. Harga global bulanan telah meningkat dengan paling cepat di Amerika Latin, yang telah menyaksikan pertumbuhan tahun ke tahun (YoY) sebanyak 9%.

• Peluang meningkatkan jualan premium: Pengguna rela sanggup membayar nilai premium untuk ciri yang berbaloi. Dalam kategori Teknologi & Tahan Lama, jualan unit telefon pintar / mudah alih berharga premium meningkat sebanyak 17% pada tahun 2023 daripada tahun 2019, berbanding dengan pilihan ekonomi, yang turun sebanyak 32% dalam tempoh masa yang sama.

“Sejak enam bulan lalu, terdapat peralihan yang tekad daripada tabiat penggunaan yang berhati-hati kepada rela. Pengguna sanggup berbelanja lebih tetapi tetap sedar mengenai perubahan yang berpotensi,” kata Lauren Fernandes, Naib Presiden, Global Kepimpinan Berwibawa, NIQ. “Pengguna mencari nilai dengan setiap pembelian dalam pelbagai cara. Mereka membesarkan perbelanjaan mereka dengan sangat bermatlamat—dan berharap untuk memanfaatkan apa-apa lebihan secara strategik pada tahun 2025 dan seterusnya.”

Tinjauan Pengguna Pertengahan Tahun NIQ: Panduan untuk tahun 2025 menyediakan cerapan utama untuk perniagaan menavigasi trend dan merancang secara strategik untuk pertumbuhan mampan. Laporan itu mengetengahkan perubahan ketara dalam tingkah laku pengguna—daripada penggunaan dengan berhati-hati kepada rela.

Untuk mengetahui lebih lanjut, sila muat turun laporan pada hari ini dan daftar untuk webinar global kami, yang akan diadakan pada 24 September 2024, pukul 10 pagi EST. Klik pada pautan untuk mendaftarkan diri bagi acara tersebut.

Maklumat Tentang NIQ:

NIQ ialah syarikat risikan pengguna global yang terkemuka di dunia, menyampaikan pemahaman paling lengkap tentang tabiat membeli pengguna dan mendedahkan laluan baharu kepada pertumbuhan. NIQ bergabung dengan GfK pada tahun 2023, menemukan dua peneraju industri dengan jangkauan global yang tiada bandingannya. Pada hari ini , NIQ beroperasi di 95+ negara yang mewakili 97% daripada KDNK dunia. Dengan laporan runcit holistik dan cerapan pengguna paling menyeluruh—disampaikan dengan analisis lanjutan melalui platform yang canggih—NIQ menyampaikan Full View™. Untuk maklumat lanjut, sila kunjungi www.niq.com

Maklumat Tentang Tinjauan Pengguna Pertengahan Tahun: Panduan untuk Tahun 2025:

Tinjauan Pengguna Pertengahan Tahun NIQ 2024 menyediakan penilaian analisis keadaan pengguna, berdasarkan jejak global penyelesaian risikan pengguna dan maklum balas lebih 17,000 pengguna dalam talian di 23 negara. Matlamat: untuk lebih memahami pemikiran semasa mereka tentang persekitaran ekonomi, serta barangan atau perkhidmatan yang mereka beli—dan sebab pembelian tersebut. Tinjauan itu dikendalikan antara bulan Jun dan Julai 2024.

Teks bahasa sumber asal pengumuman ini adalah versi rasmi yang sahih. Terjemahan yang disediakan hanya sebagai penyesuaian sahaja, dan hendaklah di silang-rujuk dengan teks bahasa sumber, yang satu-satunya versi teks dengan kesan undang-undang.

Individu untuk Dihubungi
 
Global:
Sweta Patra
Sweta.patra@nielseniq.com

APAC:
Liza Martija
liza.martija@nielseniq.com

EEMEA:
Melina Mammidou
melina.mammidou@nielseniq.com

LATAM:
Ari Rodriquez
ari.rodriguez@nielseniq.com

North America:
Abbey Benn
abbey.benn@nielseniq.com

Western Europe:
Julia Mayer
julia.mayer@nielseniq.com
 
Sumber: NielsenIQ

No comments:

Post a Comment