Wednesday, July 17, 2019

'KAJI SELIDIK KEMAHIRAN BELIA HBR ASCEND' GLOBAL 2019 DIKELUARKAN

NEW DELHI, 16 Julai (Bernama-BUSINESS WIRE) -- Pada Hari Kemahiran Belia Sedunia, HBR Ascend, sebuah platform pembelajaran mudah alih yang pertama untuk kalangan profesional muda dari Harvard Business Review, telah mengeluarkan edisi 2019 bagi Kaji Selidik Kemahiran Belia HBR Ascend yang memberikan pandangan yang bernilai tentang perspektif dan pendapat baharu tentang kumpulan milenium mengenai  kerja mereka. HBR Ascend meninjau lebih daripada 2,700 profesional muda dan pelajar siswazah dari lebih 100 buah negara.

“Kaji Selidik Kemahiran Belia HBR Ascend mendedahkan bahawa kumpulan Milenium begitu ghairah untuk belajar dan bersedia untuk melabur di dalam peningkatan kemahiran untuk memperoleh kemahiran insani seperti Pemikiran Strategik, Teknik Rundingan, Kemahiran Rangkaian, Komunikasi, dan Pemikiran Analitik,” kata Vivek Chachra, Pengurus Negara (India), Harvard Business Publishing.

Wawasan daripada Kaji Selidik itu
- Hampir tiga daripada empat responden yakin tentang keupayaan teknikal mereka. Kurang daripada 10% melahirkan kurangnya keyakinan di dalam kemahiran teknikal mereka.
- Halangan utama untuk prestasi di tempat kerja mencerminkan lebih banyak faktor berkaitan budaya daripada kurangnya pembangunan peribadi, termasuk politik pejabat (27%), kurangnya latihan dan pembangunan (26%), peranan yang tidak jelas (22%), budaya kerja yang terhad (20% ), kurangnya kerjasama (19%), dan beban kerja yang berlebihan (18%).
- Di Amerika Syarikat, 40% daripada responden mengundi politik pejabat sebagai halangan utama kepada prestasi. Di Asia Tenggara, 30% daripada responden menyalahkan “bos yang sukar” sebagai halangan terbesar mereka terhadap prestasi.
- Keinginan untuk meningkatkan kemahiran pekerjaan telah dilaporkan dalam langkah yang tinggi. Kemahiran rundingan (31%), kemahiran teknikal (30%), dan kemahiran pemikiran strategik (26%) menduduki tempat paling tinggi untuk United Kingdom dan Kesatuan Eropah. Responden dari Amerika Syarikat ingin mempelajari kemahiran teknikal (36%), kemahiran perundingan (31%), dan kemahiran pujukan (25%).
- Walaupun sebahagian besar lebih suka mempelajari kemahiran insani menerusi artikel, blog dan penerbitan penyelidikan, majoriti mereka di India (57%) dan Asia Tenggara (56%) memilih video sebagai satu medium.
- Majikan pilihan ditakrifkan oleh lima ciri utama: keadaan kerja yang fleksibel (27%), satu laluan kerjaya yang jelas dengan peluang kemajuan (25%), program latihan dan pembangunan yang mantap (20%), satu visi matlamat dan misi korporat yang jelas (20%), dan pemimpin yang penuh bersemangat dan menawan (19%).
- Sekitar 61% daripada responden menyatakan bahawa mereka menyedari bahawa aspek kerja mereka boleh ditiru oleh kecerdasan buatan. 9% kurang penjelasan mengenai kesan AI terhadap peranan mereka. Di Amerika Syarikat, hanya 30% daripada responden menunjukkan keyakinan mengenai peranan mereka yang tidak dapat diambil alih oleh AI.

http://mrem.bernama.com/mrembm/viewsm.php?idm=12349

No comments:

Post a Comment